Znanost

Otkrivanje mjesta udara meteora pomoću magnetizma?

autor

Znanstvenici razvijaju novu metodu detekcije mjesta udara meteora pomoću mjerenja prirodnog magnetizma stijena koji se mijenja usred ekstremnih uvjeta – kao što je udar meteora.

Otkrivanje mjesta udara meteora pomoću magnetizma

Znanstvenik sa Sveučilišta Alaska Fairbanks otkrio je metodu za otkrivanje i bolje definiranje mjesta udara meteorita koja su odavno izgubila svoje kratere. Ovo otkriće moglo bi unaprijediti proučavanje ne samo Zemljine geologije već i drugih tijela u našem Sunčevom sustavu.

Ključ je, prema radu izvanrednog istraživačkog profesora Gunthera Kletetschke s Geofizičkog instituta UAF-a, u znatno smanjenoj razini prirodne remanentne magnetizacije stijene koja je bila podvrgnuta intenzivnim silama meteora dok se približava, a zatim udara o površinu.

Stijene koje nisu promijenjene umjetnim ili nezemaljskim silama imaju 2% do 3% prirodne remanentne magnetizacije, što znači da se sastoje od te količine magnetskih mineralnih zrnaca – obično magnetita ili hematita ili oboje. Kletetschka je otkrio da uzorci prikupljeni u Santa Fe Impact Structureu u Novom Meksiku sadržavaju manje od 0,1% magnetizma.

Kletetschka je utvrdio da su plazma stvorena u trenutku udara i promjena ponašanja elektrona u atomima stijena razlozi minimalnog magnetizma.

Istraživanje

Udarna struktura Santa Fea otkrivena je 2005. godine i procjenjuje se da je stara oko 1,2 milijarde godina. Nalazište se sastoji od lako prepoznatljivih razbijenih čunjeva, koji su stijene s obilježjima lepezastog oblika i zračećim linijama loma. Vjeruje se da se čunjevi razbijaju samo kada je stijena podvrgnuta visokotlačnom udarnom valu velike brzine poput meteora ili nuklearne eksplozije.

Kletetschkin rad sada će omogućiti istraživačima da odrede mjesto udara prije nego što se otkriju razbijeni čunjevi i da bolje definiraju opseg poznatih mjesta udara koja su izgubila svoje kratere zbog erozije.

„Kada imate udar, to je ogromnom brzinom. I čim dođe do kontakta s tom brzinom, dolazi do promjene kinetičke energije u toplinu i paru i plazmu. Mnogi ljudi razumiju da postoji toplina, možda malo topljenja i isparavanja, ali ljudi ne razmišljaju o plazmi,“ rekao je Kletetschka.

Otkrivanje u stijenama

Plazma je plin u kojem su atomi razbijeni na slobodno plutajuće negativne elektrone i pozitivne ione. „U stijenama smo uspjeli otkriti da se tijekom udara stvorila plazma“, rekao je Kletetschka.

Zemljine linije magnetskog polja prodiru sve na planetu. Magnetska stabilnost u stijenama može se privremeno narušiti udarnim valom, kao što je, na primjer, prilikom udaranja čekićem u predmet. Magnetska stabilnost u stijenama vraća se odmah nakon prolaska udarnog vala.

U Santa Feu je udar meteorita poslao ogroman udarni val kroz stijene, kao što se očekivalo. Kletetschka je otkrio da je udarni val promijenio karakteristike atoma u stijenama modificirajući orbite određenih elektrona, što je dovelo do njihovog gubitka magnetizma.

Modifikacija atoma omogućila bi brzu remagnetizaciju stijena, ali Kletetschka je također otkrio da je udar meteorita oslabio magnetsko polje u tom području. Nije bilo načina da stijene povrate svoj magnetizam od 2% do 3% iako su imale sposobnost za to.

Razlog tome je prisutnost plazme u stijenama na površini udara i ispod. Prisutnost plazme povećala je električnu vodljivost stijena dok su se pretvarale u paru i rastaljenu stijenu na prednjem rubu udarnog vala, privremeno slabeći ambijentalno magnetsko polje.

Hrvatski astronomi otkrili novi meteorski roj

Gunther Kletetschka, Radana Kavkova, Hakan Ucar, „Plasma shielding removes prior magnetization record from impacted rocks near Santa Fe, New Mexico,“ Scientific Reports 11 (2021).

Rod Boyce (19. studenoga 2021.), „UAF scientist reveals cause of lost magnetism at meteorite site,“ gi.alaska.edu (pristup 24. prosinca 2021.)

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee