Što se događa kada zvijezda ‘proguta’ planet?

Sunce guta Zemlju (whatifshow)
autor

Tijekom nedavnih istraživanja znanstvenici su dobili dublji uvid u proces širenja zvijezda veličine Sunca do stadija crvenog diva te njenog ‘prožimanja’ planeta.

Neizbježan kraj planeta

Znanstvenici već duže vrijeme znaju da će se Sunce jednog dana proširiti u crvenog diva i progutati svoje najbliže planete, a među njima vjerojatno i naš planet Zemlju. U sklopu nove studije tim znanstvenika sada istražuje kako ti ‘proždrti planeti’ mogu utjecati na procese unutar umiruće zvijezde. Kada zvijezde veličine Sunca ostanu bez vodika u svojim jezgrama, one se ‘baloniraju’ – tj. napuhuju – u crvene divove koji mogu biti više od deset puta veći od izvorne zvijezde.

Iako nam je poznato da se zvijezde na ovaj način prošire, ostaje nam nepoznanica što se točno i kako odvija unutar samih zvijezda jednom kada progutaju planete. Određene indikacije koje imamo sugeriraju da bi ‘gutanje’ velikih planeta, definiranih kao 10 ili više puta veći od Jupitera, moglo potaknuti zvijezdu da odbaci svoj omotač i poveća svoj sjaj za nekoliko redova veličine tijekom nekoliko tisuća godina – barem tako tvrde znanstvenici u novoj studiji.

15 zanimljivosti o Sunčevom sustavu

Nova studija i njena važnost

Studija je provedena pomoću metode zvane hidrodinamičke simulacije, a pruža uvid u moguće buduće scenarije evolucije našeg Sunčevog sustava. Zbog značajne veličine crvenih divova istraživači su – kako bi stekli dubinski uvid u interakcije – morali modelirati samo mali dio granice gdje se zvijezde susreću s planetima.

„Razvijene zvijezde mogu biti stotine ili čak tisuće puta veće od svojih planeta, a ova razlika u razmjerima otežava izvođenje simulacija koje točno modeliraju fizičke procese koji se odvijaju na svakom razmjeru. Umjesto toga, simuliramo mali dio zvijezde sa središtem na planetu kako bismo razumjeli protok oko planeta i izmjerili sile otpora koje djeluju na njega,“ rekao je Ricardo Yarza, glavni autor studije.

Rezultati možda ne samo da daju uvid u ono što će se dogoditi za 5 milijardi godina, kada se naše Sunce pretvori u crvenog diva, nego također objašnjavaju nedavna otkrića planeta koji kruže oko bijelih patuljaka – izgorjelih ‘zvjezdanih leševa’ u koje se zvijezde pretvore nakon što se pocrvene divovska faza. Studije kao što je ova, koje istražuju završne faze ovog planetarnog gutanja, sugeriraju da bi neki planeti čak mogli preživjeti ‘spaljivanje’ crvenih divova.

Koja je budućnost našeg sustava?

No, iako simulacije pokazuju da bi neki planeti – doduše pod ekstremnim okolnostima i neopisivim rastom površinske temperature – mogli preživjeti rast crvenog diva, znači li to išta za naš solarni sustav?

Naime, u našem Sunčevom sustavu očekuje se da će rastuće Sunce u potpunosti progutati planete najbliže suncu – Merkur i Veneru. Zemlja će, iako postoji mogućnost da ‘pobjegne’ ovom ‘gutanju’, u samom procesu širenja Sunca biti toliko spržena da će postati potpuno nenastanjiva. Neka od udaljenijih i trenutno ledeno hladnih tijela – poput Jupitera, Saturna i njihovih mjeseca – mogla bi pak, s druge strane, u procesu širenja razviti uvjete pogodne za život.

Iako je do sada opaženo samo nekoliko planeta koji su vjerojatno preživjeli gutanje crvenog diva, istraživači vjeruju da će daljnje studije egzoplaneta dovesti do novih takvih otkrića. Yarza je zaključio kako njegov tim vjeruje „da je ovo ‘gutanje planeta’ relativno uobičajena pojava u svemiru.“, rekao je Yarza.

Zašto se unutrašnjost Sunčevog sustava vrti sporo?

Ricardo Yarza et al., „Hydrodynamics and survivability during post-main-sequence planetary engulfment,“ Astrophysical Journal (2022).

Tereza Pultarova (24. kolovoza 2022.), „Scientists get gruesome look at how stars like our sun eat their own planets,“ space.com (pristup 25. kolovoza 2022).

University of California – Santa Cruz (13. lipnja 2022.), „Simulations reveal hydrodynamics of planetary engulfment by expanding star,“ eurekalert.org (pristup 25. kolovoza 2022).

Peter (nedatirano), „What if Sun swallowed Earth?,“ whatifshow.com (pristup 25. kolovoza 2022).