Astronomija

Zimski meteorski spektakl Kvadrantida

Promatrači zvijezda na sjevernoj hemisferi svjedočili su možda najboljoj kiši meteora u 2022. godini od 3. do 4. siječnja. Moglo se vidjeti 50 ili više meteora u jednom satu te noći, dok kiša Kvadrantida doseže svoj vrhunac.

Kvadrantidi favoriziraju sjevernu hemisferu jer je njihov radijant tako daleko na sjeveru na nebeskoj kupoli. Nalazite li se na južnoj hemisferi, možda ćete doživjeti  višemjesečnu meteorsku sušu, ili nedostatak vidljivih meteora koja počinje početkom svake godine i završava u travnju s Liridima. No, s vremena na vrijeme, čujemo od stanovnika južne hemisfere da su vidjeli nekoliko Kvadrantida.

Kvadrantidi su jedan od najjačih godišnjih meteorskih rojeva, zajedno s Geminidima u prosincu i Perzeidima u kolovozu. Aktivni su između 28. prosinca i 12. siječnja

Meteori su rezultat malih čestica koje ulaze u Zemljinu atmosferu velikom brzinom, obično oko 40 km u sekundi za Kvadrantide. Komadići krhotina zagrijavaju se zbog trenja sa zrakom i obično se uništavaju za manje od sekunde na visinama iznad 80 km. Pregrijani zrak oko meteora nakratko svijetli i vidljiv je sa zemlje kao svjetlosna pruga poznata kao ‘zvijezda padalica’.

Tijekom pljuska meteora, Zemlja prolazi kroz oblak krhotina koje su za sobom ostavili kometi i asteroidi. Kvadrantidi su povezani s asteroidom blizu Zemlje (196256) 2003 EH1.

Svaki roj meteora ima svoju izvorišnu točku. To je posebno područje odakle se čini da dolaze svi meteori. Kiše meteora dobiju svoje ime po zviježđu u kojemu se nalazi ta njegova izvorišna točka, u ovom slučaju nazvana je po ugašenom zviježđu Quadrans Muralis, a sada se nalazi u zviježđu Bootes, u blizini poznatog asterizma Plow. Zbog toga je alternativni naziv za ove meteore i „Bootidi“.

Više se meteora obično vidi kada je radijant viši na nebu, kao i u satima prije zore, tako da su britanski promatrači mogli vidjeti pristojan prikaz tijekom cijele noći.

Mjesec nije bio problem, budući da je bio još mladi, te njegova svjetlost nije ometala promatranje kiše meteora daleko od gradova i urbanih središta.

Za razliku od mnogih astronomskih događaja, kiše meteora je lako gledati i nije potrebna posebna oprema. Kišu meteora najbolje je promatrati golim okom, tako da smo udaljeni od svijetla grada.

Anonymus (3. siječnja 2022.), Quadrantids offer winter meteor spectacle, phys.org