Tehnologija

Zbogom InSight i hvala na svemu!

NASA-ina misija InSight i službeno je završila nakon više od četiri godine prikupljanja važnih podataka o Crvenom planetu.

Očekivan ishod

Iako smo se nadali da će InSight obnoviti kontakt NASA je službeno umirovila svoj slavni InSight Rover nakon uspješne četiri godine znanstvenog rada na površini Crvenog planeta. To je bilo nešto što smo – nažalost – vidjeli da dolazi. Budući da InSight nema ugrađene brisače, ne može obrisati prašinu nakupljenu na solarnim pločama. Kako se prašina nakupljala na pločama  lender je primao sve manje sunčeve svjetlosti te sve slabije punio svoje baterije.

Spajanje InSight landera i njegovog zaštitnog oklopa 2015. Izvor: Wikimedia Commons.
Spajanje InSight landera i njegovog zaštitnog oklopa 2015. godine (©Wikimedia Commons).

Važan doprinos

Lender je preživio nekoliko ogromnih oluja prašine na Crvenom planetu, ali one su uzele svoj danak. InSight je dotaknuo površinu Marsa 26. studenog 2018. godine i od tada do danas drastično je promijenio naše razumijevanje Marsa, njegove unutrašnjosti i klime.

Identificirao je više od 1300 potresa, omogućio nam je da čujemo zvuk vjetra na Marsu, dao nam zvuk Marsovih potresa i fotografirao okolinu Crvenog planeta pokazujući nevjerojatne površinske karakteristike. Lander je bio vrijedan svakog penija uloženog u njega.

Još jedna fotografija koju je snimio InSight prikazuje dijelove njegovog seizmografa prekrivenog prašinom. Izvor: NASA.
Jedna od posljednjih fotografija koju je snimio InSight prikazuje dijelove njegovog seizmografa prekrivenog prašinom (©NASA).

Kraj priče

Insight se posljednji put javio kontroli misije 15. prosinca 2022. godine. Znanstvenici su se nadali da će, unatoč niskim razinama energije, moći preživjeti još malo na Marsu. Međutim, do 21. prosinca kontrola misije nije čula ništa osim tišine. To ih je dovelo do zaključka da je InSight dao sve što je mogao.

U posljednjoj izjavi o misiji, NASA je napisala: „NASA-ina misija InSight završila je nakon više od četiri godine prikupljanja jedinstvenih podataka na Marsu.“ Kako je objasnila svemirska agencija, kontrola misije više je puta pokušala kontaktirati InSight, no odgovor nije došao. To ih je dovelo do zaključka da su baterije na solarni pogon InSightsa potpuno ispražnjene.

Stoga – InSight hvala na svemu!

Posljednje fotografije NASA-inog InSight-a na Marsu