• Svemir
  • Utjecaji kometa na Jupiter pomažu znanstvenicima otkriti oluje nezamislivih razmjera

Jupiterova polarna područja dom su snažnih vjetrova koji dosežu brzinu do 1.450 kilometara na sat.

Analiza utjecaja kometa na Jupiter pomogla je znanstvenicima otkriti postojanje oluja s vjetrovima nezamislivih razmjera.

Od svih planeta u našem Sunčevom sustavu, Jupiter smatram najnevjerojatnijim. Ne samo zato što je ovaj plinski div poput kozmičke slike, već zbog mnogih osobitosti, nevjerojatne veličine i koliko je njegovo postojanje pridonijelo nastanku – i evoluciji – života na Zemlji.

Proučavanje Jupitera pomoglo nam je da bolje razumijemo naš Sunčev sustav, kako je nastao i što možemo očekivati od udaljenih zvjezdanih sustava. Proučavanje njegovih brojnih mjeseci pomoglo nam je da bolje razumijemo mogućnosti života u Sunčevom sustavu i kako se udaljeni vanzemaljski mjeseci ponašaju u orbiti oko supermasivnih planeta.

No, još se puno toga može naučiti, a jedna od najvećih enigmi u vezi s Jupiterom su njegove snažne oluje.

Koristeći stroj ALMA  (Atacama Large Millimeter / submillimeter Array), tim astronoma prvi je put izravno izmjerio vjetrove u Jupiterovoj srednjoj atmosferi.

To je bilo moguće analizirajući ishod niza kometnih sudara 1990-ih, koji su pomogli istraživačima shvatiti da u blizini Jupiterovih polova postoje vjetrovi ogromne snage, brzine do 1.450 kilometara na sat.

Zapanjujuća sjeverna hemisfera Jupitera. Izvori: NASA / JPL-Caltech / SwRI / MSSS / Kevin M. Gill

Ti „nezamislivi vjetrovi“ mogli bi predstavljati ono što je tim opisao kao „jedinstvenu vremensku zvijer u našem Sunčevom sustavu“.

Ove snažne oluje jedna su od ključnih karakteristika Jupitera, pridonoseći poznatim, prepoznatljivim crvenim i bijelim trakama plinskih divova; uskovitlani oblaci pokretnog plina koje su astronomi tradicionalno koristili za praćenje vjetrova donje Jupiterove atmosfere.

Astronomi su također vidjeli, blizu Jupiterovih polova, živopisne aurore, koje su, čini se, povezane s jakim vjetrovima u gornjoj atmosferi planeta.

Do sada istraživači nikada nisu uspjeli izravno izmjeriti obrasce vjetrova koji se odvijaju između ova dva atmosferska sloja u stratosferi.

Južna hemisfera Jupitera slikana u misiji Juno. Izvori: NASA / JPL-Caltech / SwRI / MSSS / Gerald Eichstädt / Sean Doran

Mjerenje brzine vjetra u Jupiterovoj stratosferi pomoću tehnika praćenja oblaka nemoguće je zbog odsutnosti oblaka u ovom dijelu atmosfere.

Međutim, astronomi su dobili pomoć u tim mjerenjima, a ona dolazi iz neočekivanog izvora: Shoemaker-Levy 9, koji se spektakularno sudario s plinskim divom 1994. godine.

Ispostavilo se da je ovaj udar stvorio nove molekule u Jupiterovoj stratosferi i od tada se kreću s moćnim Jovijevim vjetrovima.

Sada je tim astronoma, predvođen Thibaultom Cavaliéom iz Bordeauxovog laboratorija za astrofiziku (Francuska), pratio jednu od ovih molekula – cijanovodik – kako bi izravno izmjerio stratosferske “mlazove” na Jupiteru.

Znanstvenici se riječju „mlazovi“ odnose na uske pojaseve vjetra u atmosferi, poput mlaznih potoka sa Zemlje.

Jupiterovi veličanstveni uskovitlani oblaci.Izvor: Juno / NASA.

“Najspektakularniji rezultat je prisutnost jakih mlazova brzine do 400 metara u sekundi (900 milja na sat), koje se nalaze ispod polarnih svjetlosti na polovima”, otkrio je LAB-ov Thibault Cavalié, vodeći autor članka.

“Stratosferski mlazovi mogli bi se ponašati poput divovskog vrtloga s promjerom do četiri puta većim od Zemljinog”, objasnio je koautor Bilal Benmahi, također iz LAB-a.

Osim što je otkrio iznenađujuće snažne polarne vjetrove, tim je pomoću ALMA utvrdio, također po prvi puta, postojanje jakih stratosferskih vjetrova oko ekvatora planeta izravnim mjerenjem njihove brzine.

Mlazovi otkriveni u ovom dijelu planeta imaju prosječnu brzinu od oko 600 kilometara na sat.

Izvori:  ESO / Astronomy & Astrophysics