Astronomija

Uskoro bismo mogli loviti gravitacijske valove s Mjeseca

Izvor: universetoday.com

Znanstvenici predlažu izgradnju opservatorija za hvatanje gravitacijskih valova na Mjesecu.

Povratak ‘čovjeka’ na Mjesec mogao bi otvoriti nove prilike za istraživanje svemira.

Artemis

NASA radi na uspostavljanju trajne ljudske prisutnosti na Mjesecu do kraja 2020-ih, putem programa poznatog kao Artemis. U program bi mogli biti uključeni ​​radioteleskopi na dalekoj strani Mjeseca, a potencijalno i znanstveni objekti.

Novo istraživanje pozabavilo se aspektima izgradnje opservatorija za praćenje gravitacijskih valova na Mjesecu.

Gravitacijski valovi. Izvor: Nasa.gov.

Gravitacijski valovi su valovi u prostor-vremenu stvoreni ubrzanjem golemih objekata. Predviđeni su općom teorijom relativnosti Alberta Einsteina još 1915. godine, a prvi su put izravno otkriveni stoljeće kasnije pomoću Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory-a (LIGO).

LIGO

LIGO ima detektore na dva mjesta, u Louisiani i u državi Washington, SAD. Svaki detektor je struktura u obliku slova L s krakovima dugim 4 kilometra i laserom u središtu. Laser osvjetljava svaku ‘ruku’, a ogledala reflektiraju svjetlost natrag. Ako se svjetlo s jedne ruke vrati malo kasnije, to je dokaz mogućeg izobličenja izazvanog gravitacijskim valovima.

Tim s LIGO-a do danas je otkrio na desetke instanci gravitacijskih valova, većinu uzrokovanih spajanjem dviju crnih rupa. Ovo je izuzetno zahtjevan posao, a naša bučna, aktivna Zemlja nažalost otežava uočavanja signala.

Mjesec je, s druge strane, izuzetno mirno mjesto, napominje nova studija.

Mjesec kao savršena lokacija sa detekciju gravitacijskih valova

“Mjesec nudi idealne uvjete za opservatorij gravitacijskih valova jer mu nedostaje atmosfera i primjetna seizmička buka”, smatra koautor studije Avi Loeb, astronom sa Sveučilišta Harvard.

“Mjesečev opservatorij pružit će neviđenu osjetljivost za otkrivanje izvora koji bi nas mogli voditi ka novoj fizici”, rekao je Loeb. “GLOC bi mogao biti dragulj u kruni znanosti na površini Mjeseca.”

“GLOC” je skraćenica od Mjesečevog kozmološkog opservatorija za gravitacijske valove, naziv objekta na Mjesecu za kojeg se zalažu Loeb i glavni autor studije Karan Jani. GLOC bi bio ogroman u usporedbi s LIGO-om i drugim detektorima na Zemlji, s ‘rukama’ dugim 40 km.

Konstrukcija bi bila nevjerojatno osjetljiva, ali mogla bi uočiti gravitacijske valove u gotovo 70% vidljivog svemira, izračunali su istraživači.

GLOC

“Proučavanjem prirodnih uvjeta na Mjesecu pokazali smo da se jedan od najizazovnijih spektra gravitacijskih valova može puno bolje izmjeriti s Mjesečeve površine za razliku od Zemlje ili svemira”, Jani, astrofizičar sa Sveučilišta Vanderbilt u Tennesseeju, stoji u izjavi.

Teoretski spektar detekcije gravitacijskih valova na GLOC-u. Izvor: Jani, et al

GLOC je trenutno samo ideja, ali Jani i Loeb se nadaju razvoju misije tragača na Mjesecu koji će testirati potrebne tehnologije za GLOC u narednim godinama. Ako se GLOC ili nešto slično izgradi, to će donositi dividende znanstvenoj zajednici narednih nekoliko desetljeća, smatraju istraživači.

Misija za naredno stoljeće

“Za razliku od svemirskih misija koje traju samo nekoliko godina, velika investicijska korist GLOC-a je u to što uspostavlja trajnu bazu na Mjesecu odakle možemo generacijama proučavati svemir, doslovno cijelo ovo stoljeće”, rekao je Jani u izjavi.

Nova studija objavljena je prošlog mjeseca u Journal of Cosmology and Astroparticle Physics. Možete ga besplatno pročitati na internetskoj stranici arXiv.org.

Wall M. (28.7.2021.), We could hunt gravitational waves on the moon if this wild idea takes off, Scientists make the case for building a gravitational wave observatory on the moon., Space.com (preuzeto 28.7.2021.)

K. Jani, A. Loeb (24 June 2021), Gravitational-wave Lunar Observatory for Cosmology, Journal of Cosmology and Astroparticle Physics, Volume 2021, June 2021, 2021 IOP Publishing Ltd and Sissa Medialab, JCAP06(2021)044, https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1475-7516/2021/06/044 (preuzeto 28.7.2021.)

Koberlein B. (25.7.2021.), A Gravitational Wave Observatory on the Moon Could “Hear” 70% of the Observable Universe, universetoday.com (preuzeto 28.7.2021.)