• Svemir
  • TESS otkrio toplog sub-Neptuna 257 svjetlosnih godina od nas

TESS otkrio toplog sub-Neptuna 257 svjetlosnih godina od nas

Međunarodni tim astronoma, koristeći NASA-in satelit TESS, otkrio je novi topli sub-neptun, egzoplanet gotovo tri puta veći od Zemlje. Do sada je TESS identificirao više od 7.200 kandidata za egzoplanete, od kojih je 475 potvrđeno. Od lansiranja u travnju 2018., satelit istražuje oko 200.000 najsjajnijih zvijezda u blizini Sunca s ciljem pronalaska tranzitnih egzoplaneta, od malih stjenovitih svjetova do plinovitih divova.

Tim astronoma predvođen Molly Nies sa Sveučilišta East Stroudsburg u Pennsylvaniji izvijestio je o potvrdi još jednog TOI-a kojeg je pratio TESS. Otkrili su signal tranzita u svjetlosnoj krivulji zvijezde HD 21520, ili TOI-4320, zvijezde tipa G slične Suncu, udaljene oko 257 svjetlosnih godina. Planetarna priroda ovog signala potvrđena je dodatnim promatranjima.

“Izvještavamo o otkriću i potvrdi HD 21520 b, tranzitnog planeta pronađenog uz pomoć TESS-a koji orbitira oko sjajne G patuljaste zvijezde,” napisali su istraživači u radu.

Značajna atmosfera

HD 21520 b ima radijus od 2,7 Zemljina radijusa, a njegova masa se procjenjuje na oko 7,9 Zemljinih masa. Planet orbitira svoju zvijezdu svakih 25,13 dana na udaljenosti od 0,17 AU. Prema dobivenim parametrima, astronomi su izračunali da HD 21520 b ima srednju gustoću, što sugerira značajnu atmosferu.

Što se tiče unutarnje strukture, znanstvenici pretpostavljaju da planet sadrži značajnu količinu vode i plinovit omotač. Potrebna su dodatna mjerenja radijalne brzine za preciznije određivanje mase HD 21520 b i potvrdu pretpostavki o njegovom sastavu. Autori napominju da je HD 21520 b obećavajući kandidat za karakterizaciju atmosfere putem transmisijske spektroskopije – zbog veličine planeta, male mase i sjajne zvijezde domaćina.

“Zbog sjajne prirode zvijezde domaćina i značajnog plinovitog omotača egzoplaneta, HD 21520 b je obećavajući kandidat za daljnja mjerenja mase i karakterizaciju atmosfere,” zaključili su istraživači.

Zvijezda domaćin HD 21520 b je nekoliko postotaka veća i masivnija od Sunca. Ima efektivnu temperaturu od 5.871 K i metalnost na razini 0,049. Procjenjuje se da je zvijezda stara približno 5,3 milijarde godina. Otkriće je objavljeno u istraživačkom radu postavljenom 13. lipnja na otvorenom serveru arXiv.