• Svemir
  • Teleskop James Webb ima tehnički problem s instrumentom — no opservatorij je “u dobrom stanju”

James Webb umjetnicki prikaz (NASA)

Jedan od uređaja za snimanje na teleskopu je pod istragom, ali nema razloga za preveliku zabrinutost, prenosi Space.com.

Postoje dobre i loše vijesti o teleskopu James Webb. Loša vijest je da je jedan od instrumenata teleskopa, nazvan Mid-Infrared Instrument ili skraćeno MIRI, doživio određeni tehnički problem. No prije nego što se previše zabrinete, dobra vijest je da je teleskop James Webb (JWST) i dalje u dobrom stanju i spremno nastavlja s dešifriranjem kozmosa za nas.

U osnovi, u travnju, tim JWST-a objavio je da jedan od četiri načina promatranja MIRI-a ukazuje na smanjenje količine registrirane svjetlosti od strane instrumenta. Međutim, nakon provedene istrage o tom problemu, NASA je izjavila da ova promjena ne predstavlja rizik za znanstvene sposobnosti MIRI-a. “Nema rizika za instrument”, rekla je NASA u objavi u četvrtak (24. kolovoza).

No kako znastvenici kažu, ovaj problem može utjecati na potrebno vrijeme izlaganja kada se instrument prebaci na taj posebno pogođeni način rada.

Dotični način rada, nazvan Medium-Resolution Spectroscopy (MRS), kalibriran je za prikupljanje infracrvenih podataka iz udaljenih područja svemira povezanih s valnim duljinama između 5 i 28,5 mikrona. Taj raspon, prema NASA-i, je područje gdje se tipično nalaze emisije molekula i prašine, što čini MRS idealnim za otkrivanje stvari poput diskova koji formiraju planete. Međutim, kako NASA objašnjava u blog postu, smanjeni signal specifičan je za MIRI snimanje na dužim valnim duljinama.

Još jedan način rada MIRI-a, nazvan Low-Resolution Spectrography, koji se specijalizirao za valne duljine između 5 i 12 mikrona, obično povezane s površinama objekata (poput planeta), radi normalno, kaže tim. Četvrti način rada MIRI-a, nazvan Coronagraphic Imaging, trenutno je pod istragom. Taj način rada programiran je da izravno detektira egzoplanete i praškaste diskove oko zvijezda domaćina putem mehanizma poznatog kao koronografija, koji se oslanja na blokiranje svjetlosti iz jednog izvora kako bi prikupljao podatke o okolnim izvorima.

Tim JWST-a također je potvrdio da je opservatorij generalno “u dobrom stanju” i da “svi drugi znanstveni instrumenti Webba ostaju neafektirani.” Ti instrumenti uključuju Near-Infrared Camera (NIRCam), Near-Infrared Spectrograph (NIRSpec), Near-Infrared Imager i Slitless Spectrograph (NIRISS) te Fine Guidance Sensor (FGS).