• Svemir
  • Tajanstveni mineral za koji se mislilo da postoji samo u meteoritima prvi put pronađen na Zemlji

Kako je ovaj mineral završio na Zemlji kad nema dokaza o velikim sudarima u regiji?

Allabogdanit je rijedak mineral koji je u prošlosti pronađen samo u meteoritima. Sad su ga iznenada istraživači otkrili u blizini Mrtvog mora. Ali, ne postoje ni naznake udara ni naznake podrijetla iz dubine Zemlje. Kako je dospjeo tamo?

Mineralni alabogdanit spada u skupinu fosfina i do sada je u rijetkim prilikama pronađen samo u meteoritima bogatim željezom.Prvi je put otkriven prije manje od 20 godina, u ulomcima meteorita pronađenom u istočnoj Yakutiji.

Jedinstvena mineralna struktura tvari kasnije je detaljno ispitana i današnje ime dobila je u čast ruske istraživačice Alla Bogdanove. Pa, očito postoji i na Zemlji, ali trebala su nam desetljeća da ga otkrijemo.

Stručnjaci su otkrili mineral pronađen samo u meteoritima na mjestu gdje nije bilo udara

Allabogdanit je pronađen u površinskim stijenama formacije Hatrurim u pustinji Negev u Izraelu. Međutim, nema znakova sudara meteorita. Također, stijena nije povezana s dubinama zemlje. Stoga mineral u ovom trenutku otvara više pitanja nego što donosi odgovora.

Kako je mineral tamo dospio, vjerojatno će ostati misterija neko vrijeme, a izvanzemaljsko podrijetlo ostaje mogućnost u ovom slučaju. Istraživanje na “German Electron Synchrotron” (DESY), akceleratoru čestica, pokazalo je da se mineral stvara samo pod izuzetno visokim tlakom od preko 25 gigapaskala.

To je oko 250 000 puta veći od atmosferskog tlaka. Tlak na donjoj granici zemljine kore manji je od desetine od tih 25 gigapaskala. To sugerira da mineral pronađen u meteoritima ne može potjecati s našeg planeta.

Prema svemu što je već poznato, alabogdanit nastaje od drugog minerala – barringerita – i očitava se kao rezultat “otvrdnjavanja”, odnosno naglog pada temperature i tlaka.

Sliv Hatrurim u Izraelu, gledan sa Istoka. Tu su geolozi otkrili mineral koji je u prošlosti bio poznat samo u meteoritima.Izvor: Američko mineraloško društvo

Sva pitanja koja su do sada postavljena mogu se odgovoriti samo daljnjim istraživanjima. Stručnjaci moraju pronaći druge postojeće slučajeve minerala koji su prethodno pronađeni samo u meteoritima negdje drugdje, ili barem u okolici. To možda neće izravno riješiti misterij, ali znanstvenicima bi moglo dati jasan smjer za daljnje istraživanje.

Također, važno je spomenuti da u regiji nema apsolutno nikakvih dokaza o sudarima meteorita, niti su znanstvenici pronašli bilo kakve vizualne znakove. To ne znači da se to nije dogodilo.

Stručnjaci primjećuju da su prirodni procesi geološke erozije mogli izbrisati sve dokaze s površine Zemlje. Ako želimo dobiti više odgovora, moramo kopati dublje.

• Britvin, S. N. (2021, June 1). Discovery of terrestrial allabogdanite (Fe,Ni)2P, and the effect of Ni and Mo substitution on the barringerite-allabogdanite high-pressure transition. American Mineralogist.
• Dockrill, P. (n.d.). Mysterious Mineral Only Ever Seen in Meteorites Inexplicably Found by The Dead Sea.
• EurekAlert! (n.d.). Scientists discover at the Dead Sea a mineral previously only known in meteorites.
• Phys.org. (2021, June 29). Mineral previously known only in meteorites discovered at Dead Sea.
• St. Petersburg University. (n.d.). Scientists from St Petersburg University discover at the Dead Sea a mineral previously only known in meteorites.