Astronomija

Svemirski teleskop James Webb otkriva tajne formiranja planeta

Webb je pronašao vodenu paru u udaljenom Sunčevom sustavu

Koristeći Svemirski teleskop James Webb, znanstvenici su došli do značajnog otkrića koje osvjetljava proces formiranja planeta. Analizirajući vodenu paru unutar protoplanetarnih diskova, Webb je potvrdio postojanje fizičkog procesa koji uključuje kretanje čvrstih tijela prekrivenih ledom iz vanjskih područja diska prema zoni gdje se formiraju stjenoviti planeti.

Opservacijom vodene pare u protoplanetarnim diskovima, Webb je potvrdio postupak koji uključuje migraciju ledom obloženih čvrstih materijala iz vanjskih područja diska prema zoni stjenovitih planeta.

Teorije su dugo vremena pretpostavljale da bi ledeni objekti, koji nastaju u hladnim, vanjskim regijama protoplanetarnih diskova — istim onima gdje nastaju kometi u našem solarnom sustavu — trebali biti osnovni gradivni elementi u procesu formiranja planeta. Glavna hipoteza ovih teorija jest da ovi objekti migriraju prema unutrašnjosti, prema zvijezdi, zbog trenja unutar plinskog diska, pri čemu donose čvrste materijale i vodu na planetarna tijela.

Ključni uvidi u formiranje planeta

Osnovna predviđanja ovog teorijskog modela su da, dok ledeni obluci prelaze u toplije područje poznato kao “snježna linija” — gdje led prelazi u paru — oni bi trebali osloboditi velike količine hladne vodene pare. Točno takav fenomen zabilježio je Webb.

“Webb nam je konačno razotkrio vezu između prisutnosti vodene pare u unutarnjem dijelu diska i migracije ledenih obluka iz vanjskog područja,” izjavio je voditelj istraživanja Andrea Banzatti sa Državnog sveučilišta u Teksasu, San Marcos. “Ovo otkriće otvara uzbudljive nove mogućnosti za proučavanje formacije stjenovitih planeta pomoću teleskopa Webb!”

“Ranije smo imali prilično statičan pogled na formiranje planeta, kao da su planete nastajale unutar izoliranih zona,” objašnjava član tima Colette Salyk sa Vassar koledža u Poughkeepsieu, New York. “Sada zapravo imamo dokaze koji pokazuju da te zone mogu međusobno komunicirati, što je nešto što se, kako se pretpostavlja, dogodilo i u našem Sunčevom sustavu.”