• Svemir

Svemirski teleskop James Webb otkriva nove detalje o mladim zvijezdama

Na slici Maglice Serpens (Serpens Nebula) koju je snimio svemirski teleskop James Webb, vidljivi su usklađeni izljevi plina iz protozvijezda u gornjem lijevom kutu. Serpens je refleksijska maglica koja svijetli reflektirajući svjetlost obližnjih zvijezda. Zasluge: NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (NASA-JPL), Joel Green (STScI).

Nova fotografija Svemirskog teleskopa James Webb prikazuje mlazove plina iz novorođenih zvijezda.

NASA-in svemirski teleskop James Webb prvi je put zabilježio fascinantnu pojavu u svemiru. Na fotografiji snimljenoj 20. lipnja 2024. godine, jasno su vidljive sjajne crvene pruge u gornjem lijevom kutu, koje predstavljaju usklađene izljeve plina iz protozvijezda—mlazove plina iz novorođenih zvijezda, svi nagnuti u istom smjeru. Ova snimka pruža dodatnu potporu pretpostavci astronoma da se, prilikom kolapsa oblaka u procesu formiranja zvijezda, zvijezde nastoje rotirati u istom smjeru.

Na ovoj slici Maglice Serpens (Serpens Nebula) koju je zabilježio svemirski teleskop James Webb, astronomi su pronašli skupinu usklađenih protozvjezdanih izljeva unutar jednog malog područja (u gornjem lijevom kutu). Serpens je refleksijska maglica, što znači da je riječ o oblaku plina i prašine koji ne stvara vlastitu svjetlost, već svijetli reflektirajući svjetlost zvijezda koje se nalaze u blizini ili unutar same maglice.

Na slici Maglice Serpens koju je snimio svemirski teleskop James Webb, vidljivi su usklađeni izljevi plina iz protozvijezda u gornjem lijevom kutu. Serpens je refleksijska maglica koja svijetli reflektirajući svjetlost obližnjih zvijezda. Zasluge: NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (NASA-JPL), Joel Green (STScI).

Prije su ovi objekti bili vidljivi tek kao mutne mrlje ili su bili potpuno nevidljivi u optičkim valnim duljinama. Međutim, Webbov osjetljivi infracrveni vid uspio je prodrijeti kroz gusti svemirski prah, omogućujući detaljno razlučivanje zvijezda i njihovih izljeva.

Ova nova snimka svemirskog teleskopa James Webb predstavlja važan korak naprijed u razumijevanju formiranja zvijezda. Infracrvena tehnologija koju koristi Webb omogućuje astronomima da proučavaju procese koji su do sada bili skriveni ili nejasni zbog ograničenja prethodnih teleskopa. Sposobnost uočavanja detalja poput izlijeva plina iz protozvijezda daje znanstvenicima bolje uvide u to kako se zvijezde rađaju i razvijaju unutar gustih oblaka plina i prašine.

Svemirski teleskop James Webb, kao najmoćniji teleskop ikada lansiran u svemir, postavlja nove standarde u astronomiji, omogućujući nam da vidimo svemir u potpuno novom svjetlu. Njegove sposobnosti promatranja u infracrvenom spektru omogućuju znanstvenicima da istražuju najdublje tajne svemira, uključujući procese stvaranja zvijezda, što je ključno za naše razumijevanje evolucije galaksija i planetarnih sustava.