• Svemir

Svemirski teleskop James Webb otkrio manje supermasivnih crnih rupa

Zračenje crne rupe. Izvor: Depositphotos.com.

Istraživanje Sveučilišta u Kansasu, provedeno pomoću svemirskog teleskopa James Webb, otkrilo je da su aktivna galaktička jezgra (AGN) – supermasivne crne rupe koje se brzo povećavaju – rjeđe nego što su mnogi astronomi prethodno pretpostavljali.

Otkrića, ostvarena s JWST-ovim instrumentom srednjeg infracrvenog spektra (MIRI), sugeriraju da bi naš svemir mogao biti stabilniji nego što se smatralo. Ovo istraživanje također pruža uvide u promatranje blijedih galaksija, njihove karakteristike i izazove u identifikaciji AGN-a.

Novi rad koji detaljno opisuje istraživanje JWST-a, proveden u sklopu programa Cosmic Evolution Early Release Science (CEERS), objavljen je na stranici arXiv prije službene objave u časopisu The Astrophysical Journal.

Studija, pod vodstvom Allison Kirkpatrick, docentice fizike i astronomije na Sveučilištu u Kansasu, usredotočila se na temeljito proučavano područje kosmosa zvano Extended Groth Strip, smješteno između zviježđa Velikog Medvjeda i Boötes-a. Međutim, ranija istraživanja tog područja oslanjala su se na manje snažnu generaciju svemirskih teleskopa.

“Naše su promatranja obavljena prošlog lipnja i prosinca s ciljem karakterizacije izgleda galaksija tijekom razdoblja najintenzivnijeg formiranja zvijezda u svemiru,” rekla je Kirkpatrick. “Ovo je pogled unatrag u vremenu od 7 do 10 milijardi godina. Koristili smo srednje infracrveni instrument na svemirskom teleskopu James Webb da bismo promotrili prašinu u galaksijama koje su postojale prije 10 milijardi godina. Ta prašina može skrivati formiranje zvijezda i rast supermasivnih crnih rupa. Zato sam provela prvo istraživanje u potrazi za ovim skrivenim, supermasivnim crnim rupama u središtima ovih galaksija.”

Iako se vjeruje da svaka galaksija ima supermasivnu crnu rupu u središtu, AGN predstavljaju spektakularnije događaje koji aktivno privlače plinove i pokazuju luminiscenciju koja nedostaje tipičnim crnim rupama.

Kirkpatrick i mnoge kolege očekivali su da će istraživanje s JWST-om, koje pruža višu rezoluciju, otkriti mnogo više AGN-a nego prethodno istraživanje provedeno pomoću svemirskog teleskopa Spitzer. Međutim, čak i uz povećanu snagu i osjetljivost MIRI-ja, u novom istraživanju pronađeno je vrlo malo dodatnih AGN-a.

“Rezultati su izgledali potpuno drukčije od onoga što sam očekivala, što me je iznenadilo,” rekla je Kirkpatrick. “Jedno značajno otkriće bila je rijetkost brzo rastućih supermasivnih crnih rupa. To postavlja pitanja o mjestima gdje se ti objekti nalaze. Kako se ispostavilo, ove crne rupe vjerojatno rastu sporijim tempom nego što se prije vjerovalo, što je zanimljivo s obzirom na to da proučavane galaksije nalikuju našem Mliječnom putu iz prošlosti. Ranija promatranja s teleskopom Spitzer omogućila su nam proučavanje samo najsjajnijih i najmasivnijih galaksija s brzo rastućim supermasivnim crnim rupama, što ih je činilo lako detektiranim.”

Kirkpatrick je nedavno dobila dodatno vrijeme na JWST-u za provođenje opsežnijeg istraživanja područja Extended Groth Strip s MIRI-jem. Njezin trenutni rad uključuje oko 400 galaksija. Njeno predstojeće istraživanje (MEGA: MIRI EGS Galaxy and AGN survey) uključivat će oko 5.000 galaksija. Rad je planiran za siječanj 2024.