Astronomija

Svemirska letjelica Gaia otkrila pola milijuna novih zvijezda

Europska svemirska agencija (ESA) upravo je objavila zapanjujuće otkriće svemirske letjelice Gaia: pola milijuna novih zvijezda skrivenih unutar masivnog zvijezdanog skupa. Ovo otkriće donosi svježa saznanja o strukturi i povijesti naše galaksije.

Treće izdanje podataka koje je objavila Gaia otkriva podatke o čak 1,8 milijardi zvijezda. I dok ova letjelica pruža sveobuhvatan pogled na Mliječnu stazu, postojala su područja neba koja su bila previše gusto naseljena zvijezdama da bi se mogla adekvatno mapirati tradicionalnim metodama.

Globularni skupovi: Svemirske zagonetke

Jedan od najvećih izazova u svemirskom mapiranju su globularni skupovi. Omega Centauri, najveći globularni skup vidljiv s Zemlje, postao je ključna točka interesa za Gaia projekt. Kako bi se otkrile zvijezde unutar ovog skupa, Gaia je primijenila poseban način promatranja, koristeći instrument Sky Mapper.

Uz pomoć ovog posebnog promatranja, više od pola milijuna zvijezda koje su do sada bile nevidljive postale su vidljive. “Ova otkrića nisu samo popunjavanje praznina na našim mapama svemira”, komentirao je dr. Alexey Mints iz AIP-a. “Omogućuju nam da razumijemo kako se zvijezde kreću, kako su raspoređene i kako se mijenjaju tijekom vremena.”

Gaia nadmašuje očekivanja

Što je još impresivnije, ovo otkriće nadmašuje čak i originalne planove za svemirsku letjelicu Gaia. Otkrića su bila toliko revolucionarna da su čak iznenadila i dr. Katju Weingrill, vodeću autorica istraživanja. Osim ovog velikog otkrića, Gaia nastavlja svoj rad na istraživanju drugih regija svemira. Svi podaci su slobodno dostupni i mogu se preuzeti, čime se potiče daljnji razvoj i istraživanje u astronomskoj zajednici.

Istraživanje je objavljeno u prestižnom časopisu Astronomy & Astrophysics, a svi zainteresirani mogu pristupiti podacima putem službenog Gaia portala.