Sutra nam stižu Suze svetog Lovre

Izvor: Bitno.net

Meteorski roj Perzeidi doseže vrhunac od 11. do 12. kolovoza, tvrdi Denis Vida iz Westernovog odjela za fiziku i astronomiju.

U nedjelju, 8. kolovoza, obilježen je dolazak mladog mjeseca. Nebo je bilo relativno mračno, ali prognoze su idealne za gledanje godišnje kiše meteora u srijedu i četvrtak navečer.

Srijeda i četvrtak navečer

“Ako se u srijedu ili četvrtak navečer zateknete izvan grada ili se možda nađete na plaži, pogledajte gore! Otprilike svakih par minuta vidjet ćete sjajni meteor kako leti nebom”, izjavio je Vida, suradnik za postdoktorski studij u Westernovom odjel za fiziku i astronomiju.

Svi meteori dolaze iz istog smjera – određene točke u zviježđu Perzeja. Iako je Perzej bio mitski grčki heroj, meteori nemaju mnogo veze s tim mitom, rekao je Vida.

Izvor: Dalmacijadanas.hr

Što su Perzeidi?

Perzeidi su čestice prašine veličine milimetra, koje u atmosferu ulaze hipersoničnom brzinom preko 60 kilometara u sekundi. No, unatoč svojoj minijaturnoj veličini, oni imaju toliko energije da se pri sudaru s molekulama zraka elektroni iz atmosferskih atoma i oni oslobođeni s meteoroida mogu otrgnuti u cijelosti od atoma domaćina.

“Potrebno je samo kratak trenutak prije nego atomi uhvate elektron i emitiraju svjetlost, tada možete vidjeti užareni trag na nebu”, rekao je Vida, voditelj projekta Globalne meteorske mreže.

Perzeidi će biti vidljivi ove godine jer je mladi mjesec pao na 8. kolovoza, samo nekoliko dana prije vrhunca 12. kolovoza. Vida kaže da će, pod uvjetom da je vrijeme dobro i da ste udaljeni od velikih gradskih središta, nebo biti tamno i savršen za gledanje.

Za najbolje promatranje, Vida je rekla da dopustite očima da se prilagode mraku barem 10 minuta. “Izbjegavajte gledati u mobitel, a ako to učinite, uključite filter plavog svjetla do maksimuma jer crveno svjetlo neće ometati vaš noćni vid”, rekao je.

Izvor: podravski.hr.

Potencijalne opasnosti

1993. godine, meteor Perzeida uništio je vrlo skup satelit. Četiri godine prije, Europska svemirska agencija lansirala je Olympus-1, najveći civilni telekomunikacijski satelit ikada izgrađen u to vrijeme, čija je cijena bila 850 milijuna dolara.

“Iako su čestice prašine koje uzrokuju meteore vrlo rijetke u svemiru, s obzirom na dovoljno vremena i veliku površinu, neki satelit će kad-tad biti pogođen”, rekao je Vida. “I taj put se to dogodilo.”

Član Westernove skupine za fiziku meteora, kojeg vodi Westernov Kanadski istraživački odbor za planetarna mala tijela Peter Brown, Vida je rekao da je jedan od najvažnijih aspekata istraživanja tima dugoročno praćenje kiše meteora i izgradnja modela predviđanja aktivnosti meteora tijekom vremena.

“Nadziranjem i modeliranjem možemo satelitskim operaterima dati do znanja da dolazi do izbijanja meteorske kiše i da bi trebali reorijentirati svoju letjelicu.”

Renaud J. (10. kolovoz, 2021.), Forecast perfect for ‘mythic’ Perseid meteor spectacle, University of Western Ontario, Phys.org (preuzeto 10. kolovoza 2021.)

Rukavina D. (10. kolovoza 2021.), [FOTO] Suze svetog Lovre: Sutra nas čeka kiša meteorita, pripremite se za nebeski spektakl, Tportal.hr (preuzeto 10. kolovoza 2021.)