Jeste li znali?

Što su izbacivanja koronalne mase? Snažni solarni fenomeni i njihov utjecaj na Zemlju

Što su izbacivanja koronalne mase?

Povremeno, sunce doživljava erupcije ekvivalentne 20 milijuna nuklearnih bombi, poznate kao koronalno izbacivanje mase (na Engleskom Coronal Mass Ejection ili CME). Pokretane nepravilnostima solarnog magnetskog polja, ove snažne erupcije mogu ometati satelite i električne mreže na Zemlji.

Mjehurići pregrijanog plina: plazma

CME-ovi uključuju izbacivanje ogromnih mjehurića plazme, s milijardom tona materijala koji ubrzavaju do brzina od milijun kilometara na sat. Ovi događaji se češće događaju tijekom aktivnih razdoblja sunca i rjeđe tijekom mirnijih trenutaka.

Tajanstveni podrijetlo: uloga magnetskih polja

Iako točan uzrok ostaje nejasan, astronomi se slažu da sunčevo magnetsko polje igra značajnu ulogu. Budući da fluidna priroda sunca uzrokuje kontorzije magnetskog polja, mogu nastati linije koje pucaju i potencijalno lansiraju ogromne količine plazme u svemir.

Posljedice na Zemlji: geomagnetske oluje

Iako većina takvih izbacivanja od strane sunca ne dolazi blizu Zemlje, povremeno će jedan pogoditi naš planet i izazvati geomagnetsku oluju. Taj događaj stišće magnetsko polje Zemlje s dnevne strane, dok se noćna strana produljuje, što rezultira privremenom restrukturacijom i oslobađanjem energije usporedivom s munjama.

Vidljive posljedice: briljantne aure i kozmički zraci

Geomagnetske oluje mogu uzrokovati da se prikazi aure presele na niže geografske širine i pojačaju. Osim toga, poremećaj Zemljinog magnetskog polja može izložiti planet opasnim kozmičkim zracima, iako atmosfera pruža dovoljnu zaštitu onima na tlu.

Tehnološke ranjivosti: električne mreže, sateliti i komunikacijske mreže

Geomagnetske oluje mogu ozbiljno ometati električne mreže, satelite i komunikacijske mreže. Solarna oluja iz 1989. godine uzrokovala je nestanak struje za šest milijuna ljudi, ali događaj poput Carringtonovog događaja iz 1859. godine mogao bi imati još katastrofalnije posljedice za današnji međusobno povezan svijet.

Pripremljenost kroz solarna Istraživanja

Astronomi proučavaju sunce kako bi poboljšali naše razumijevanje solarne aktivnosti i bolje se pripremili za potencijalne posljedice CME-a. Dovoljno upozorenje moglo bi pomoći u zaštiti bitne usluge i minimizirati poremećaja uzrokovanih ovim snažnim solarnim događajima.