Snimljen novonastali krater na površini Marsa

Nedavno formirani udarni krater na Marsu (©NASA/JPL-Caltech/Sveučilište u Arizoni).
autor

NASA-ina kamera s letjelice ‘Mars Reconnaissance Orbiter’ nedavno je snimila novonastali krater na površini Crvenog planeta.

Planet Mars

Crveni planet – kako se često naziva Mars – veoma je turbulentan svijet, ali ujedno i jedan od najbolje istraženih svemirskih objekata. Na njegovu površinu slali smo rovere te aktivno snimamo njegovu površinu. Štoviše, čini se kako će Mars biti i prvi planet na koji će ljudi kročiti – pretpostavlja se do 2024. godine.

No, površina Marsa isto je tako dinamična i pod stalnim utjecajem udara svemirskih objekata. Iako Mars ima atmosferu ona je – u usporedbi sa Zemljinom – zanemariva (tj. 100 puta rjeđa), pa se često kaže da je praktički i nema. To znači da praktički svi veći objekti koji se približe Marsu prežive do udarca u njegovu površinu (za razliku od Zemlje gdje se ‘istope’).

Snimka novog udara

Kamera NASA-inog Mars Reconnaissance Orbiter – satelita koji kruži oko Crvenog planeta – uočila je relativno nedavno mjesto udara na površini Marsa. Letjelica je otkrila tamnu mrlju na tlu, a zatim je kamera visoke razlučivosti (nazvana High-Resolution Imaging Experiment) snimila detaljnu snimku.

Udar – koji je, barem u kozmičkom smislu, relativno nov – vjerojatno je nastao između veljače 2006. i ožujka 2014., istaknuo je tim za snimanje na Sveučilištu Arizona.

Cijela priložena slika široka je oko 5 kilometara, što znači da je promjer kratera oko 120m. Ispaljene zrake materijala jasno su vidljive oko kratera, koji je nastao od padajućeg asteroida ili meteorita.

Površina puna kratera

Mars je potpuno prekriven kraterima. NASA procjenjuje da postoji više od 250 000 udarnih kratera veličine poznatog kratera Barringer u Arizoni, promjera od oko 1200 metara. Istovremeno postoji više od 43 000 marsovskih kratera širine veće od pet kilometara.

Krater Barringer u Arizoni (©D. Roddy, U.S. Geological Survey).

U međuvremenu, Zemlja ima oko 120 poznatih udarnih kratera. To je zato što su stotinama milijuna godina različiti dijelovi Zemljine površine bili prekriveni lavom ili ‘reciklirani’ tijekom procesa pomicanja divovskih ploča koje čine Zemljinu koru (tektonske ploče.

Mars nije geološki mrtav (tamo se često događaju potresi), ali nije ni približno aktivan kao Zemlja (iako se možda ne čini tako naš planet prepun je vulkana koji stalno eruptiraju, iako ih se većina nalazi ispod površine mora). Danas se na Marsu odvija jako malo geoloških aktivnosti što znači da nema aktivnosti koje bi mogle prekriti nastale kratere.

Dakle, jedan od najmlađih udarnih kratera na Marsu mogao bi biti vidljiv milijunima i milijunima godina.

15 stvari koji trebate znati o planetu Marsu

Mark Kaufman (2. travnja 2022.), „Object crashed into Mars and created this new impact crater,“ mashable.com (pristup 6. travnja 2022).