Astronomija

Službeno smo otkrili preko 5500 egzoplaneta

NASA-ina brojka otkrivenih egzoplaneta sada prelazi 5.500 zahvaljujući novim saznanjima

Naša potraga za razumijevanjem nesagledivih prostranstava izvan Sunčeva sustava doživljava novi značajan trenutak.

Dana 24. kolovoza 2023., znanstvena zajednica dobila je informaciju o šest novootkrivenih egzoplaneta, čime je ukupan broj dosegao nevjerojatnih 5.502. Počelo je s dva planeta, Poltergeist i Phobetor, koji kruže oko pulsara PSR B1257+12 još 1992. godine. Danas, nakon više od tri desetljeća otkrića, svjedočimo nezaustavljivom progresu. Samo prošle godine proslavili smo otkriće 5.000-tog egzoplaneta.

Uvid u najnovija otkrića

• HD 36384 b: Golemi super-Jupiter, identificiran pomoću metode radijalne brzine. Njegova orbita se nalazi oko divovske zvijezde tipa M, čija je veličina gotovo 40 puta veća od Sunčeve.
  • TOI-198 b: Zabilježen pomoću tranzitne metode, predstavlja potencijalno stjenoviti planet na rubu nastanjive zone svoje patuljaste zvijezde tipa M.
  • TOI-2095 b & TOI-2095 c: Ovaj par super-Zemalja zajedno kruži oko patuljaste zvijezde tipa M, a njihova blizina upućuje na uvjete slične Veneri.
  • TOI-4860 b: Po svojim karakteristikama “vrući Jupiter”, ovaj planet obilazi patuljastu zvijezdu tipa M te završava svoju orbitu za samo 1,52 dana – što je prava rijetkost među egzoplanetima.
  • MWC 758 c: Otkriven u blizini mlade zvijezde s još netaknutim protoplanetarnim diskom. Njegova prisutnost, koju potvrđuju spiralne strukture koje se protežu kroz disk, česta je atrakcija za astronomske entuzijaste.

Tehnološki proboji pogonjuju otkrića

Od samih početaka u 1992., istraživanje egzoplaneta neprestano se razvija. Zahvaljujući tehnološkim dostignućima, budućnost ovog znanstvenog područja svjetlija je no ikad. Instrumenti smješteni kako na tlu, tako i u svemiru, neophodni su za ova otkrića.

TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) koji je NASA lansirala 2018., prepoznao je brojne potencijalne egzoplanete i potvrdio postojanje više od 320. Slavni svemirski teleskopi poput Spitzera, Hubblea i James Webba također su dali nemjerljiv doprinos.

Za svibanj 2027. planirano je lansiranje NASA-inog svemirskog teleskopa Nancy Grace Roman, koji će uključivati instrument Roman Coronagraph. Ova inovacija dizajnirana je kako bi manipulirala svjetlošću zvijezda, omogućujući nam da otkrijemo do sad skrivene egzoplanete. Uspjeh ove tehnologije mogao bi označiti početak novog projekta – Opservatorija za nastanjive svjetove. Glavni cilj ovog projekta bio bi detektiranje tragova života na planetima izvan našeg solarnog sustava, prema izvješćima iz 2020. Decadal Survey on Astronomy and Astrophysics.