Znanost

Pronađen zub megalodona star 3,5 milijuna godina

Znanstvenici su otkrili iznimno očuvan fosilizirani zub megalodona, izuzetnog morskog predatora koji je bio dominantan u svjetskim oceanima od prije 20 do 4 milijuna godina. Ovaj zub, koji je ostao netaknut na morskom dnu kroz impresivnih 3,5 milijuna godina, pruža jedinstven uvid u drevnu povijest ovog ogromnog morskog stvorenja. Megalodon, poznat po svojoj ogromnoj veličini i moći, tijekom svog postojanja izgubio je tisuće zuba, ali ovaj specifični primjerak nudi rijedak pogled na njegov život i okruženje.

Kako navodi Science Alert, ovaj fosilizirani zub megalodona, pronađen djelomično ukopan u morsko dno na dubini od oko 3.000 metara u Tihom oceanu, predstavlja prvo takvo otkriće. Zahvaljujući snimkama daljinski upravljane podmornice, znanstvenici su uočili zub kako viri iz pijeska, stvarajući dojam da je tamo tek nedavno pao na morsko dno. Analiza zuba na suhom pokazala je da ima slomljen vrh i nazubljene rubove koji i danas izgledaju oštro.

Megalodon, poznat po svojoj ogromnoj veličini koja mu je omogućavala da u nekoliko zalogaja pojede današnje morske pse, prepoznatljiv je gotovo isključivo po svojim zubima, veličine ljudske šake, i razbacanim kralješcima. Osim ovih čvrstih dijelova anatomije, ostatak mekog tkiva i hrskavice nije preživio 3,6 milijuna godina od izumiranja ove zvijeri.

Zub, pronađen na izoliranom mjestu jugozapadno od Havaja, blizu američke vojne postaje Johnston Atol, na rubu oceanske ‘pustinje‘, smatra se starim najmanje 3,5 milijuna godina. Istraživanje je provela posada na brodu za istraživanje (EV) Nautilus, koja je proučavala geologiju i biologiju dubokog mora tog područja.

Unatoč tome što su caklina zuba (A), slomljen vrh (B) i baza (C) bili ukrućeni manganom, nazubljeni rubovi su bili iznimno dobro očuvani (D). (Pollerspöck et al., Historical Biology, 2023)

Paleontolog Tyler Greenfield sa Sveučilišta u Wyomingu objasnio je da postoje područja morskog dna, posebno duboki oceanski bazeni daleko od kopna, gdje sedimentacija rijetko ili nikako ne dolazi do izražaja. Smatra se da zub nije bio izložen eroziji i premještanjima u mlađe sedimente, s obzirom na iznimno dobro očuvan nazubljeni rub.

Iako nije najveći primjerak svoje vrste, novootkriveni zub (dug 63-68 milimetara ili 2,5-2,6 inča) dodaje vrijedne informacije u sve veći broj nalaza koji bilježe kretanje megalodona kroz oceane. Proučavanjem povijesnih zapisa o prošlim dubokomorskim ekspedicijama, Jürgen Pollerspöck iz Bavarske državne zbirke zoologije u Njemačkoj i njegovi kolege identificirali su brojne druge zube megalodona izvađene s dubina od 350 do 5.570 metara. No, ovaj je prvi dokumentiran na mjestu gdje je originalno pronađen.

Istraživački tim zaključuje: “Prva in situ dokumentacija fosila megazuba morskog psa iz dubokog mora ističe važnost korištenja naprednih tehnologija dubokomorskog ronjenja za istraživanje najvećih i najmanje istraženih dijelova našeg oceana.” Ovo otkriće ne samo da pruža nove informacije o megalodonu, već također naglašava značaj modernih tehnologija u pomorskim istraživanjima, omogućavajući pristup do sada neistraženim dubinama oceana.