Astronomija

Prohodne crvotočine u širećem svemiru?

Astrofizičari nude teoretski dokaz prohodnih crvotočina u svemiru koji se širi.

Ekspanzija svemira u određenoj fazi evolucije dobro je opisana Friedmanovim modelom. Iako je izveden iz opće teorije relativnosti prije stotinu godina, i danas se smatra jednim od najvažnijih i najrelevantnijih kozmoloških modela. Astrofizičari sa Sveučilišta RUDN nedavno su dokazali teorijsku mogućnost postojanja prohodnih crvotočina u Friedmanovom svemiru. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu Universe.

“Crvotočina je vrsta jako zakrivljene geometrije. Podsjeća na tunel između udaljenih područja istog svemira ili različitih svemira. Takve strukture prvi su put raspravljane u sklopu rješenja za jednadžbe gravitacijskog polja prije stotinu godina. Međutim, crvotočine o kojima se tada govorilo nisu bile prohodne čak ni za fotone – nisu se mogle kretati od jednog kraja tunela do drugog, a kamoli se vratiti,” rekao je Kirill Bronnikov, doktor fizikalnih i matematičkih znanosti, profesor na Sveučilištu RUDN.

“Sada se razmatraju druge – prohodne crvotočine u različitim teorijama gravitacije i s različitim vrstama materije. Istraživali smo moguće prohodne crvotočine u općoj teoriji relativnosti koje podržava prašinasta materija,” dodao je Bronnikov.

Lemaître-Tolman-Bondi rješenje

Astrofizičari su istraživali generaliziranu formu poznatog Lemaître-Tolman-Bondi rješenja, koje opisuje evoluciju sferično simetričnih raspodjela električno neutralne prašine u općoj teoriji relativnosti. Istraživači su to proširili na slučaj kada postoji vanjski izvor električnog ili magnetskog polja i nenulta kozmološka konstanta. Njihov cilj bio je pronaći matematičke uvjete pod kojima bi prohodne crvotočine mogle postojati u takvom okruženju te zatim dati kozmološko objašnjenje za to.

Istraživači su dobili numerička rješenja koja opisuju kretanje fotona kroz crvotočine koje povezuju različite Friedmanove svemire ili različite dijelove istog svemira. Mogućnost prolaska kroz crvotočinu ovisi o parametrima njezinog ulaza i početnim uvjetima. Fizičari su proširili slučaj jednog svemira na više svemira. U tom slučaju, “majka” svemir ima nekoliko ulaza u crvotočine koje je povezuju s “kćeri” svemirom.

“Naboj na jednom polu neizbježno vodi do suprotnog naboja na drugom. Na tom drugom polu mogao bi biti sličan ulaz u crvotočinu, a iza toga drugi svemir, i tako dalje. Cijela slika podsjeća na  predivan gruzijski desert nazvan churchkhela. Neke od crvotočina mogu povezivati različite dijelove istog svemira,” objasnio je Bronnikov.

“Mogući opaženi znakovi takvih objekata, posebno svojstva kozmičkog mikrovalnog pozadinskog zračenja i magnetskih polja, mogu biti predmet daljnjih istraživanja. Posebno je zanimljivo usporediti karakteristike naših modela crvotočina s opaženim parametrima kozmičkih praznina i drugih neujednačenosti u našem svemiru,” zaključio je Bronnikov.