Astronomija

Potraga za pulsarima u blizini srca Mliječnog puta

An-artistic-rendering-of-a-pulsar-in-deep-space-2048x1266 (Curiosmos)

Unutar prostrane Mliječne staze skriva se fenomen koji izaziva naše trenutačne spoznaje svemira: milisekundski pulsari. Ove brzovrtložeće zvijezde služe kao nevjerojatno točni kozmički štoperice. Ako ih otkrijemo u blizini ogromne crne rupe u središtu naše galaksije, mogli bismo podvrgnuti Einsteinovu teoriju opće relativnosti njezinom najzahtjevnijem testiranju dosad.

Milisekundski pulsari su ostatci drevnih masivnih zvijezda. Oni izbacuju snopove radiovalne energije, djelujući poput nevjerojatno konstantnih kozmičkih satova. Zbog svoje preciznosti, čak i najmanje promjene u njihovom kretanju mogu se otkriti. Znanstvenici ih koriste za praćenje promjena u gravitaciji svemira te ih čak predlažu kao alate za navigaciju svemirom.

Naša galaksija krije bogatstvo

Iako se smatra da unutar Mliječne staze postoji do milijarde pulsara, do sada smo uspjeli detektirati samo oko 2.000, uglavnom zbog izazova kao što su međuzvjezdane čestice i velike udaljenosti. No, upravo u tome leži prava čar: s obzirom na njihov broj, velika je šansa da nekoliko pulsara kruži oko naše supermasivne crne rupe, poznate kao Sag A*. Ako ih pronađemo, otvorit će nam se vrata za testiranje teorija gravitacije na načine koji do sada nisu bili mogući.

Teleskop Event Horizon u potrazi za pulsarima

Znanstvenici su u potrazi za ovim pulsarima analizirali podatke iz projekta Event Horizon Telescope (EHT) koji proučava našu supermasivnu crnu rupu od 2017. Prva slika Sag A* predstavljena je 2022., ali prikupljeni podaci kriju još mnoge tajne, uključujući moguće tragove milisekundskih pulsara. Unatoč velikim naporima, još uvijek ih nisu otkrili. Međutim, traganje nije završeno, a znanstvenici su uvjereni da je samo pitanje vremena kada će ovi kozmički štoperice biti otkriveni.