• Svemir
  • Pogledajte što je astronaut fotografirao u Zemljinoj atmosferi

Pogledajte što je astronaut fotografirao u Zemljinoj atmosferi

Zemljina atmosfera krije niz zadivljujućih i vizualno spektakularnih prirodnih pojava, a među njima posebno se ističe fenomen poznat kao “Red Sprite”, ili kako ih na Hrvatskom nazivamo Crveni Vilenjak. Ovi prolazni svjetlosni događaji (Transient Luminous Events ili TLE) su velika električna pražnjenja koja se formiraju iznad vrhova oblaka u mezosferi Zemlje, na visinama između 50 i 90 kilometara.

U listopadu 2023. godine, astronaut Europske svemirske agencije (ESA), Dr. Andreas Mogensen, trenutno na dužnosti zapovjednika Ekspedicije 70 na Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS), zabilježio je impresivnu sliku Red Sprite-a pomoću Davis kamere, u okviru eksperimenta Thor-Davis i misije Huginn.

Iako su Red Sprites opažani s površine Zemlje i iz zrakoplova, najbolje se promatraju iz svemira. Niska orbita ISS-a omogućava izvanredne vizualne prikaze ovih neobičnih električnih fenomena koji se pojavljuju iznad oblaka. Vjeruje se da su Crveni Vilenjaci povezani s običnim munjama na Zemljinom tlu i da služe kao “mehanizam ravnoteže” za distribuciju vertikalnih električnih naboja u atmosferi Zemlje.

Zbog svoje prirode kao kratkotrajnih svjetlosnih pojava, za snimanje Crvenih Vilenjaka potrebne su specijalizirane kamere poput Davis kamere. Za razliku od standardnih kamera koje snimaju izravne fotografije, Davis kamera stvara slike detektirajući razlike u svjetlosti i kontrastu, s mogućnošću ‘snimanja’ do 100,000 slika u sekundi.

“Ove fotografije koje je snimio Andreas su izvanredne,” izjavio je Dr. Olivier Chanrion, viši istraživač na Tehničkom sveučilištu Danske (DTU) i glavni znanstvenik ovog eksperimenta. “Davis kamera efikasno radi i omogućava nam visoku vremensku rezoluciju potrebnu za zabilježiti brze procese unutar munja.”

Zasluge: ESA/DTU/ A. Mogensen

Eksperiment Thor-Davis

Eksperiment Thor-Davis nadovezuje se na prethodni eksperiment Thor, koji je Dr. Mogensen proveo tijekom svoje prve misije na ISS-u 2015. godine. Tijekom tog eksperimenta, snimio je video od 160 sekundi koji prikazuje 245 plavih mlazova – drugog tipa munje koja se širi prema svemiru. Rezultati tog istraživanja objavljeni su u studiji iz 2016. godine u časopisu Geophysical Research Letters.

Prvo dokumentirano svjedočenje o Crvenim Vilenjacima zabilježeno je u studenom 1885. godine s broda R.M.S. Moselle tijekom odlaska iz luke u Jamajci. Tada su opisani kao “meteorološki fenomen” s povremenim “prizmatskim nijansama, dok su vertikalno prema gore ispaljivali kontinuirane zrake svjetlosti u bojama poput crvene, zelene, narančaste i plave.”

Prvi fotografski dokazi o Crvenim Vilenjacima pojavili su se 1989. godine, kada je tim znanstvenika sa Sveučilišta u Minnesoti slučajno snimio električna pražnjenja korištenjem televizijske kamere s niskim osvjetljenjem. Njihova otkrića objavljena su u časopisu Science sljedeće godine. Naziv “Red Sprites” službeno je usvojen 1995. godine u studiji objavljenoj u Geophysical Research Letters. Od tada, Crveni Vilenjaci opažani su na svim kontinentima osim Antarktike, kao i s tla, iz zrakoplova i iz svemira.