• Svemir
  • Pogledajte ovu fotografiju epskih linija uklesanih u površinu Marsa

Pogledajte ovu fotografiju epskih linija uklesanih u površinu Marsa

NASA je nedavno objavila novu sliku površine Crvenog planeta, otkrivajući spektakularni niz uzdignutih linija koje je oblikovao led, postupno se krećući kroz pejzaž. Ova slika snimljena je u kolovozu od strane Mars Reconnaissance Orbitera (MRO), svemirske letjelice koja kontinuirano prati Mars od 2006. godine.

Opisane ledene formacije su manifestacija ledenog toka na Marsu. Unatoč suhom okolišu Crvenog planeta, njegova hladna klima omogućuje postojanje leda, koji se miješa s pijeskom u njegovim najhladnijim regijama. Mars ima kako sjeverni tako i južni polarni ledenjak, karakterizirane debelim slojevima vode i prašine koji trajno obavijaju njihovu površinu. Osim toga, planet obiluje sezonskim ledenjacima sastavljenim od suhog leda, koji se formiraju na vrhu trajnih slojeva vodnog leda.

Povremeno se ovi ledeni depoziti mogu naći izvan polarnih kapa, kao što je vidljivo na ovoj slici. Prema informacijama koje je objavila NASA, led se spušta nizbrdo, uvlačeći kamenje i tlo u svoj polagan, ali neprekidan hod. Ovaj proces, koji može trajati tisućama godina, stvara prepoznatljive brazde u pejzažu.

Znanstvenici pokazuju veliki interes za ove ledene formacije jer one pružaju uvid u klimatsku povijest Marsa, na način sličan analizi ledenih površina na Zemlji.

MRO ima ključnu ulogu u ovim istraživanjima, zahvaljujući svom instrumentu HiRISE, koji se opisuje kao “najmoćnija kamera ikada poslana na drugi planet.” Ova letjelica može snimati marsovsku površinu s izuzetnom detaljnošću, a pomoću dodatnih instrumenata pratiti raspodjelu prašine i vode u atmosferi, te istraživati geološke ostatke nekadašnjih vodenih tijela.

Godine 2011., MRO je korišten za otkrivanje prve pojave spomenutih slojeva suhog leda. Od tada, novija istraživanja su pokazala da se marsovski glečeri kreću. Nadamo se da će buduća otkrića nastaviti pružati dragocjene informacije koje će rasvijetliti tajne Marsa i njegove prošlosti.