• Svemir
  • Pogledajte nevjerojatnu sliku od 1,5 milijardi piksela Maglice Lambda Centauri

Pogledajte nevjerojatnu sliku od 1,5 milijardi piksela Maglice Lambda Centauri

Europski južni opservatorij (ESO) ove godine predstavlja nešto neobično u svijetu astronomije – Maglicu Lambda Centauri, poznatiju u međunarodnom kontekstu kao “Running Chicken Nebula”. Ova značajna astronomska struktura, središte za formiranje novih zvijezda, zabilježena je u impresivnoj detaljnosti na novoj slici od 1,5 milijardi piksela. ova fotogrfija je snimljena pomoću Teleskopa za VLT koji se nalazi na ESO-ovom lokalitetu Paranal u Čileu.

Smještena u zviježđu Centaur, Maglica Lambda Centauri (IC 2944) nalazi se na udaljenosti od oko 6,500 svjetlosnih godina od Zemlje. Ova maglica obiluje mladim zvijezdama čije intenzivno zračenje pretvara okolni vodik u sjajne ružičaste nijanse, stvarajući zadivljujuću pogled.

Maglica Lambda Centauri uključuje nekoliko regija, a sve su one detaljno prikazane na ovoj prostranoj slici koja pokriva nebeski prostor usporediv s približno 25 punih Mjeseci. Jedno od najistaknutijih područja unutar maglice je IC 2948, koje svojim prozračnim pastelnim nijansama gasa i prašine privlači pozornost. Centralni dio slike, označen svijetlom, vertikalnom strukturom, predstavlja IC 2944. Najsjajnija točka u ovoj regiji je zvijezda Lambda Centauri, vidljiva golim okom i znatno bliža Zemlji nego sama maglica.

Ova slika od 1,5 milijardi piksela pokriva područje na nebu otprilike 25 punih Mjeseci. Zasluge: ESO/VPHAS+ tim, CASU.

Unutar IC 2948 i IC 2944 nalazi se brojne mlade zvijezde koje, iako svijetle, stvaraju dramatične promjene u svom okruženju. Neka područja maglice, poznata kao Bokove globule (Izolirane sferne male tamne maglice nazivaju se Bokove globule), uspijevaju odoljeti intenzivnom ultraljubičastom zračenju koje obiluje u ovoj regiji. Detaljnijim pregledom slike mogu se uočiti ovi mali, tamni i gusti skupovi prašine i plina.

Pored IC 2944, slika prikazuje i druge regije, uključujući Gum 39 i 40 u gornjem desnom kutu te Gum 41 u donjem desnom kutu. Slika obiluje narančastim, bijelim i plavim zvijezdama, stvarajući dojam nebeskog vatrometa. Ovaj mozaik sadrži brojne astronomske fenomene koji pozivaju na istraživanje i divljenje.

Ovaj mozaik je sastavljen od stotina pojedinačnih okvira pažljivo spojenih zajedno. Svaka fotografija snimljena je kroz filtre koji propuštaju svjetlost različitih valnih duljina, a zatim su kombinirani u konačni prikaz. Promatranja su izvedena pomoću širokokutne kamere OmegaCAM na VLT-u, teleskopu u vlasništvu Nacionalnog instituta za astrofiziku u Italiji (INAF) i smještenom od strane ESO-a na njihovom lokalitetu Paranal u čileanskoj pustinji Atacama. Podaci korišteni za izradu ovog mozaika dio su VLT-ove fotometrijske Hα ankete južne galaktičke ravnine i izbočine (VPHAS+), projekta usmjerenog na bolje razumijevanje životnog ciklusa zvijezda.