Pogledajte kako izgleda pomrčina Sunca na Marsu!

Pogledajte kako izgleda pomrčina Sunca na Marsu! Zasluge: NASA-Perseverance.

Zabilježen je spektakularan prizor na Crvenom planetu: NASA-in rover Perseverance uspio je snimiti rijetku pomrčinu Fobosa, jednog od dva satelita koja kruže oko Marsa, dok je prolazio ispred Sunca. Ovaj povijesni trenutak uhvaćen je kamerama na roveru 8. veljače, tijekom njegovog 1.056. dana (Sol) misije na Marsu.

Pomrčine na Marsu su, za razliku od Zemlje, manje učestale i pružaju jedinstven uvid u dinamiku i karakteristike marsovskih satelita. Fobos, koji je zbog svojih nepravilnih dimenzija i izrazito neobičnog oblika daleko od klasičnog izgleda mjeseca, ovom prilikom djelomično je zaklonio Sunce, stvarajući fascinantnu sliku protiv pozadine zvjezdanog neba.

Pomrčine Sunca na Marsu bile bi prilično uobičajena pojava za svakog promatrača na tom planetu, s obzirom na to da dva njegova mjeseca, Fobos i Deimos, prolaze između Marsa i Sunca s izvanrednom učestalošću. Posebno je zanimljivo da Fobos, najveći od marsovskih mjeseca, izaziva pomrčinu Sunca čak 1300 puta u jednoj marsovskoj godini. Međutim, ove pomrčine su izrazito kratkotrajne, trajući svega oko 20 sekundi, što ih čini zapanjujućim, ali prolaznim spektaklima na nebu Marsa.

Pomrčina ‘mjeseca’ na Marsu

Zanimljivo je da Fobos, unatoč svojoj malenoj veličini – najduža mu je strana svega 27 kilometara – igra značajnu ulogu u proučavanju gravitacije Marsa i atmosferskih uvjeta. Njegova površina nosi tragove brojnih udara, a najpoznatiji među njima je Stickneyjev krater, promjera gotovo 9 kilometara. NASA upozorava da je orbita Fobosa sve bliža Marsu, što ukazuje na mogućnost njegovog budućeg sudara s planetom ili pretvaranje u prstenastu strukturu oko Marsa. Ovo bi moglo imati značajne implikacije za buduće misije i istraživanje Marsa.

Dok Perseverance nastavlja sa svojom primarnom misijom istraživanja kratera Jezero, tragajući za dokazima o prošlom mikrobiološkom životu na Marsu, ovakvi događaji pružaju dodatne informacije o okolini Crvenog planeta i njegovim jedinstvenim prirodnim fenomenima.