Astronomija

Planeti mogu u trenu postati neprijateljske pustinje neprikladne za život

Zemlja, jedini planet u našem poznatom svemiru na kojem je potvrđeno postojanje života, predstavlja krhko okruženje čiji je svaki element pažljivo usklađen. U prostranstvu Sunčevog sustava, ona je jedinstvena – jedina stijena koja pluta kroz svemir gdje znamo da postoji život. I ne samo to, život na Zemlji manifestira se u nebrojenim oblicima, od mikroskopskih organizama do složenih višestaničnih bića.

U beskrajnom prostranstvu svemira, postoje planete koje orbitiraju oko drugih zvijezda, a na kojima bi, možda u oblicima različitim od naših, mogao postojati život. Ova mogućnost čini istraživanje svemira neizmjerno uzbudljivim i važnim pothvatom, otvarajući vrata za nove perspektive i shvaćanja o životu kako ga poznajemo.

Klimatske promjene na egzoplanetima

Zemlja, naša predivna plavo-zelena oaza, obiluje oceanima i životom, u kontrastu sa sterilnom Venerom, čija je žućkasta površina potpuno nenastanjiva. Međutim, fascinantna je činjenica da ih dijeli samo nekoliko stupnjeva razlike u temperaturi. Znanstveni tim Sveučilišta u Ženevi (UNIGE), uz podršku laboratorija CNRS u Parizu i Bordeauxu, postigao je značajan napredak simulirajući proces nekontroliranog stakleničkog efekta koji može radikalno promijeniti klimu planeta, od idealnih uvjeta za život do surovo neprijateljskih.

Istraživanje je pokazalo da, već u ranim fazama procesa, strukturalne promjene u atmosferi i raspodjela oblaka dovode do skoro nezaustavljivog i teško reverzibilnog efekta staklenika. Na Zemlji bi, primjerice, porast globalne prosječne temperature za samo nekoliko desetina stupnjeva – uslijed blagog povećanja intenziteta sunčeve svjetlosti – mogao pokrenuti ovaj fenomen i učiniti naš planet nenastanjivim. Ovi su rezultati objavljeni u časopisu Astronomy & Astrophysics.

Koncept nekontroliranog stakleničkog efekta nije nov, ali njegove posljedice su dramatične. U takvom scenariju, planet može evoluirati od umjerenih uvjeta, sličnih Zemlji, do ekstremnih, s površinskim temperaturama preko 1.000°C. Glavni krivac? Vodena para, prirodni staklenički plin, koji zadržava toplinu poput termo deke. Dok je određena razina efekta staklenika korisna (bez nje bi Zemlja bila ledena kugla nepovoljna za život), pretjerana količina vodene pare u atmosferi dovodi do pojačane evaporacije oceana i nekontroliranog zagrijavanja.

Guillaume Chaverot, bivši postdoktorski znanstvenik na UNIGE-u i glavni autor studije, objašnjava: “Postoji kritična točka nakon koje planet više ne može efikasno hladiti svoju površinu. Premašenje te točke pokreće lančanu reakciju, u kojoj oceani isparavaju, a temperature rastu do ekstremnih razina.”

Martin Turbet, istraživač u CNRS laboratorijima i koautor studije, dodaje: “Do sada su se studije fokusirale na klimatske uvjete prije ili nakon nekontroliranog efekta staklenika. Ovo je prvi put da je tim detaljno analizirao sam prijelaz koristeći 3D globalni klimatski model, proučavajući kako se klima i atmosfera mijenjaju tijekom ovog procesa.”

Studija također ističe pojavu neobičnih obrazaca oblaka koji pojačavaju efekt staklenika i čine proces nepovratnim. “Vidljive su promjene u visokoj atmosferi, gdje se razvijaju gusti oblaci. To utječe na standardnu inverziju temperature koja razdvaja troposferu i stratosferu, duboko mijenjajući strukturu atmosfere,” navodi Chaverot.

Proučavanje klimatskih uvjeta na egzoplanetima

Važnost ovog otkrića leži u njegovoj primjeni na proučavanje klimatskih uvjeta na egzoplanetima. Émeline Bolmont, docentica i direktorica Centra UNIGE za život u svemiru (LUC), naglašava: “Razumijevanje klimatskih uvjeta na drugim planetima ključno je za procjenu njihove sposobnosti održavanja života.”

LUC vodi napredna interdisciplinarna istraživanja o porijeklu života na Zemlji te potrazi za životom u svemiru. “Nedavna otkrića, poput specifičnog obrasca oblaka, mogu biti presudna u detekciji atmosferskih uvjeta egzoplaneta pomoću budućih instrumenata,” ističe Bolmont.

Tim ne planira stati ovdje. Chaverot, koji je primio istraživački grant, nastavit će s radom na Institutu za planetologiju i astrofiziku u Grenobleu (IPAG), fokusirajući se na Zemlju.

Zemlja se nalazi u krhkoj ravnoteži. Znanstvenici su izračunali da bi minimalno povećanje sunčeve radijacije, koje bi dovelo do porasta globalne temperature za nekoliko desetaka stupnjeva, moglo pokrenuti ovaj nepovratan proces i učiniti Zemlju neprikladnom za život, slično Veneri.

S obzirom na trenutne ciljeve ograničavanja globalnog zatopljenja na Zemlji, Chaverotovo istraživanje postavlja pitanje može li povećanje stakleničkih plinova pokrenuti sličan proces kao i povećanje sunčeve svjetlosti. Odgovor na ovo pitanje mogao bi imati duboke implikacije za našu planetu.

“Ukoliko bi se ovaj proces pokrenuo na Zemlji, već isparavanje 10 metara površine oceana dovelo bi do dramatičnih promjena, uključujući povećanje atmosferskog tlaka i temperatura preko 500°C, a kasnije čak i do 1.500°C,” zaključuje Chaverot.

Ovo istraživanje naglašava važnost razumijevanja klimatskih promjena, ne samo na Zemlji, već i na drugim planetima. Naša neprekidna potraga za životom u svemiru i razumijevanje njegovih složenih procesa osvjetljava krhkost naše vlastite planetarne egzistencije i potrebu za njezinim očuvanjem. Ljudi, čuvajmo našu planetu.