Planet koji kruži oko tri zvijezde ipak nije planet

An artist's depiction of the hypothesized planet HD 131399 Ab at bottom left with its three stars to the right. (Image credit- European Southern Observatory-L. Calçada)

HD 131399 Ab je egzoplanet za koji se dugo smatralo da kruži oko tri zvijezde. Međutim, nove opservacije sugeriraju da je navodni ‘planet’ možda i sam zvijezda.

Egzoplaneti

Prvi egzoplaneti potvrđeni su početkom 1990-ih, što znači da smo postavili impresivan tempo otkrivanja. Danas – u 21. stoljeću – otišli smo korak dalje! NASA je nedavno objavila da je čovječanstvo do sada otkrilo i potvrdilo postojanje preko 5000 planeta izvan našeg Sunčevog sustava.

Prethodnu „jubilarnu“ točku čovječanstvo je doseglo u lipnju 2019. kada je objavljeno da smo potvrdili postojanje 4000 egzoplaneta. To, dakle, znači da nam je trebalo manje od tri godine da tu brojku povećamo za četvrtinu, što govori o našem napretku tehnologije detekcije nebeskih tijela.

Slučajno otkriće

Naša tehnologija pomoću koje gledamo svemir i otkrivamo egzoplanete postigla je neopisive napretke od 1990-ih godina kada su otkriveni prvi egzoplaneti (planeti koji nisu dio našeg Sunčevog sustava).

Ipak, tehnologija još uvijek ima mnoga ograničenja te je teško uočiti manje planete koje svjetlost njihovih obližnjih zvijezda potpuno ‘prekriva’. Stoga ne čudi da su otkrića mnogih egziplaneta zapravo posljedica slučajnost.

Takvo ‘slučajno’ otkriće jest i ono (navodnog) planeta HD 131399 Ab, za koji su znanstvenici nekoć mislili da ima tri sunca. Međutim, kada su astronomi ponovno pokušali pogledati planet otkrili su da zapravo gledaju nešto sasvim drugo i daleko u pozadini maskirano kao egzoplanet. Otkriće je prvi put objavljeno 2017. godine, a nedavno je – nakon provjere podataka – izvorni tim koji je otkrio ovaj ‘planet’ povukao otkriće.

Astronomi koji su originalno objavili otkriće ovog ‘planeta’ sada povlače svoje otkriće i iznose drugačiju hipotezu.

HD 131399 Ab

Zvjezdani sustav HD 131399 nalazi se oko 350 svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Kentaur te se sastoji od tri zvijezde: bijele glavne zvijezde tipa A (otprilike mase dva Sunca), oko koje su astronomi mislili da kruži planet HD 131399 Ab, i dva manja pratitelja.

Znanstvenici su prvi put objavili otkriće takozvanog HD 131399 Ab prije otprilike šest godina. Novootkriveni svijet veličine Jupitera privukao je priličnu pozornost u to vrijeme, dijelom zahvaljujući činjenici da kruži oko tri zvijezde.

Sa stajališta astronoma, otkriće je bilo zanimljivo jer je izravno snimljeno: umjesto da su planet vidjeli kao mrvicu tame ili titranje kretanja u njegovoj glavnoj zvijezdi, znanstvenici su ga izravno uočili svojim teleskopima.

Planet koji to nije?

Međutim, kako su godine prolazile astronomi su prema sustavu usmjerili danas naprednije teleskope i shvatili da nešto nije u redu. Naime, znanstvenici su posebno analizirali paralaksu objekata, koliko su se pomicali u odnosu na zvjezdanu pozadinu što se vidi u različitim točkama Zemljine orbite. Ta analiza neovisnih astronoma pokazala je da navodni planet i zvjezdani sustav nisu na istoj udaljenosti od Zemlje; kasnija mjerenja prvobitnih otkrića planeta to su potvrdila.

Drugim riječima, ono što su znanstvenici mislili da je planet zapravo je nešto što se vrlo brzo kreće u pozadini te je udaljeno od Zemlje puno više svjetlosnih godina nego sustav HD 131399.

Zvijezda koja uopće ne pripada sustavu

Znanstvenici sada pretpostavljaju da je HD 131399 Ab zapravo veoma crvena zvijezda (vjerojatno crveni div, možda čak i s diskom. Upravo je ova crvena boja, koja jako podsjeća na boje planeta, ‘zavarala’ astronome prije šest godina.

Osim toga, ova udaljena zvijezda očito se kreće nenormalno brzo, stoga se čini da je zapravo dio nekog mnogo bližeg zvjezdanog sustava. Ova nepodudarnost sugerira da je neki fenomen dao zvijezdi ‘potisak’ – tj., smatraju astronomi, možda je izbačena iz sustava domaćina ili je doživjela bliski susret s drugim sustavom.

Znanstvenici otkrili ‘Tatooine’ – planet koji kruži oko dvije zvijezde

Kevin Wagner et al., „Retraction,“ Science 376/6590 (2022).

Kevin Wagner et al., „Direct imaging discovery of a Jovian exoplanet within a triple-star system,“ Science 353/6300 (2016).

Eric L. Nielsen et al. „Evidence that the Directly-Imaged Planet HD 131399 Ab is a Background Star,“ The Astronomical Journal 154/6 (2017).

Rahul Rao (15. travnja 2022.), „Alien planet with 3 stars is actually a star itself, scientists determine,“ space.com (pristup 16. travnja 2022).

Tomasz Nowakowski (5. lipnja 2017.), „Exoplanet HD 131399 Ab turns out to be a background star, new study finds,“ phys.org (pristup 16. travnja 2022).