Astronomija

Ovo otkriće izaziva postojeće teorije o evoluciji galaksija

Sombrero Galaksija

Inovativna međunarodna studija otkrila je izvanredne uvide u rani razvoj galaksija, bacajući svjetlo na osnovne procese koji su oblikovali naš svemir.

Istraživački tim iz Danske i Australije iskoristio je izvanredne mogućnosti James Webb svemirskog teleskopa kako bi se vratili milijardama godina unatrag, u razdoblje neposredno nakon Velikog praska kada su se galaksije tek počinjale formirati.

Suvautorica studije i astrofizičarka, docentica Claudia Lagos, sa Sveučilišta Zapadne Australije u okviru Međunarodnog centra za radioastronomska istraživanja (ICRAR), rekla je da su istraživači otkrili da su galaksije više od 12 milijardi godina slijedile isti skup pravila kada je u pitanju stopa formiranja zvijezda, kao i njihova masa i kemijski sastav.

“Kao da su galaksije imale pravilnik kojeg su se držale—ali nevjerojatno, ovaj kozmički pravilnik izgleda kao da je doživio dramatičnu preradu tijekom djetinjstva svemira,” izjavila je Lagos.

Neočekivani Kemijski Sastav

“Najiznenađujuće otkriće bilo je da su drevne galaksije proizvele znatno manje teških elemenata nego što bismo predvidjeli temeljem onoga što znamo iz galaksija koje su se formirale kasnije.

“Zapravo, njihova kemijska obilnost bila je otprilike četiri puta niža od očekivane, temeljem osnovno-metalne veze uočene u kasnijim galaksijama.”

Lagos je rekla da nalazi izazivaju prethodne ideje o tome kako su se galaksije razvijale u ranom svemiru, sugerirajući da su galaksije u to doba bile usko povezane s prostorom oko sebe i pod utjecajem svog kozmičkog susjedstva.

“Najiznenađujuće je što su rane galaksije kontinuirano primale nov, nekontaminiran plin iz svoje okoline, s dotokom plina koji razrjeđuje teške elemente unutar galaksija, čineći ih manje koncentriranim,” izjavila je docentica Lagos.

Ovo otkriće izaziva postojeće teorije o evoluciji galaksija i postavlja pitanja o mehanizmima koji su bili na djelu tijekom formativnih godina svemira, otvarajući vrata za daljnja istraživanja o kozmičkim procesima koji su utjecali na razvoj ranih galaksija.

Rezultati studije su objavljeni u časopisu Nature Astronomy.