Astronomija

Ova metoda nam pomaže da točnije mjerimo kozmološke udaljenosti

Zarezana spiralna galaksija NGC 2146, koju je snimio NASA / ESA Hubble svemirski teleskop.Izvor: ESA / Hubble i NASA

Istraživači iz različitih institucija donose revolucionarnu metodu koja obećava preoblikovanje našeg razumijevanja kozmoloških udaljenosti. Uronivši u opsežnu bazu podataka od oko milijun galaksija, tim koji se sastoji od stručnjaka s kineskih sveučilišta i Sveučilišta u Cordobi, prezentirao je svoje nalaze u časopisu Nature Astronomy. Nakon dvogodišnjeg predanog rada, razvili su tehniku koja poboljšava preciznost određivanja kozmoloških udaljenosti.

Ehovi Velikog praska: Barijonske Akustičke Oscilacije

BAO, ili Barijonske Akustičke Oscilacije, su relikti iz početka svemira – poput odjeka Velikog praska. Nastale tijekom prvih 380,000 godina postojanja svemira, ove valne oscilacije proširile su se kroz ekstremno zagrijanu tvar, slično kao kada bacimo kamenčić u ribnjak i vidimo nastale krugove na površini.

Ekspanzija svemira “zamrznula” je ove valove, čija je poznata duljina točno 500 milijuna svjetlosnih godina, čineći BAO ključnim za mjerenje kozmičkih udaljenosti kroz razmake između galaksija.

Inovativni pristup: Anomalije Galaksija

Srž ovog istraživanja fokusira se na statističko ispitivanje galaksija, naglašavajući njihovu eliptičnost i gustoću okoline. Antonio J. Cuesta sa Sveučilišta u Cordobi pojašnjava ovu novu metodologiju. Uobičajeno, galaksije se, pod utjecajem gravitacije, protežu prema skupinama galaksija. Međutim, neka područja u svemiru ne slijede ovo pravilo. “U ovim područjima, gdje se galaksije ne slažu kako se očekivalo, možemo detektirati prisutnost Barijonskih Akustičkih Oscilacija koje djeluju kao gravitacijske fokusne točke”, pojašnjava Cuesta.

Uvid u Kozmičku Prošlost i Budućnost

Posljedice ovog istraživanja idu dalje od samih prostornih mjerenja. “Kada određujemo položaj galaksija i mjerimo udaljenost između njih i Zemlje, zapravo putujemo kroz vrijeme i gledamo u prošlost svemira”, objašnjava Cuesta.

Ova studija pruža novu perspektivu na BAO, otvarajući nova područja u astronomskim istraživanjima. Precizna mjerenja kozmoloških udaljenosti ne samo da pomažu u razumijevanju ekspanzije svemira, već također pružaju dublji uvid u tamnu materiju i energiju – najmisterioznije komponente svemira.