• Znanost
  • Otok u Pacifiku nastao, povećao se i zatim ‘nestao’ usred vulkanske aktivnosti
Znanost

Otok u Pacifiku nastao, povećao se i zatim ‘nestao’ usred vulkanske aktivnosti

autor

Vulkan Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai nakon erupcije 2015. godine stvorio je novi otok koji je najprije krajem prošle godine naglo porastao da bi nedavno – 15. siječnja – u velikoj erupciji gotovo potpuno nestao.

Što je podmorski vulkan?

Podmorski ili podmorski vulkan nalazi se ispod površine oceana i uglavnom eruptira pod vodom. Procjenjuje se da postoji milijun podmorskih vulkana koji se, poput kontinentalnih vulkana, nalaze u blizini Zemljinih tektonskih ploča i gdje se formiraju. Ovi vulkani ne samo da talože lavu, već mogu izbaciti i velike količine vulkanskog pepela.

Prema Global Foundation for Ocean Exploration oko „tri četvrtine svih vulkanskih aktivnosti na Zemlji zapravo se događa pod vodom“. Podmorske vulkanske aktivnosti uzrokuju podmorske planine – podvodne planine koje se formiraju na dnu oceana, ali ne dosežu površinu vode.

Rođenje otoka

Vulkan Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai, koji se nalazi oko 65 km sjeverno od glavnog grada Nuku’alofe, ima povijest nestabilnosti.

Posljednjih godina, Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai probio je razinu mora tijekom erupcije 2009. godine. U erupciji 2015. godine izbacila je toliko velikog kamenja i pepela u zrak da je uzrokovao formiranje novog otoka dužine 2 km i širine 1 km i visine 100 metara smještenog u polinezijskog državi Tonga.

Znanstvenici su u početku mislili da će otok nestati u roku od nekoliko mjeseci, što je često slučaj za male vulkanske otoke zbog erozivne moći oceanskih valova. Međutim do prije nekoliko dana otok ne samo da je stajao – sedam godina kasnije – već se između sredine studenoga 2021. i početka siječnja 2022. dramatično povećao!

Povećanje otoka

Krajem prosinca, otok koji se sada zove Hunga-Tonga Hunga-Ha’apai, počeo je eruptirati iz novog vulkanskog otvora. Dan Slayback, znanstvenik istraživač u NASA-inom centru za svemirske letove Goddard u Marylandu, proučavao je ovaj otok od njegovog nastanka- „[Erupcija] je uništila veliki dio 120 metara visokog tefra stošca koji je ostao nakon posljednje erupcije i potpuno ispunila njegovo kratersko jezero novim materijalom“. Promjena izgleda otoka u samo nekoliko dana je upečatljiva.

Otok 17. svibnja 2021. i 3. siječnja 2022. godine (©Planet)

„Planetove slike PlanetScopea zabilježile su prvi jasan pogled na novu otočnu strukturu 2. siječnja 2022.“, napominje Slayback. Uspoređujući slike PlanetScopea od sredine prosinca, prije početka najnovije erupcije, čini se da se površina otoka povećala za gotovo 45% zbog padavina pepela. Kroz NASA-in Rapid Response i Novel Research in Earth Science program, Slayback i njegov tim nastavljaju proučavati Hunga-Tonga Hunga-Ha’apai. „Sada radimo na kvantificiranju količine izbačenog materijala pomoću satelitskih promatranja, poput onih dostupnih iz Planetovog sazviježđa SkySat.“ Stereo promatranja iz SkySata mogu se koristiti za stvaranje digitalnih modela elevacije, pružajući trodimenzionalni prikaz krajolika i njihovu promjenu tijekom vremena.

‘Nestanak’ otoka

Prije točno dva dana – 15. siječnja 2022. godine – otok je pogodila nova drastična erupcija nakon koje je otok praktički potpuno nestao! Vulkanolog i znanstveni novinar Robin George Andrews rekao je za Al Jazeeru da podmorski vulkani poput Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai eruptiraju na tako eksplozivan način otprilike jednom u 1000 godina – „Potrebno je oko 1000 godina da se potpuno napuni, a mi smo slučajno na točki gdje se ogromna količina magme oslobađa na vrlo eksplozivan način.“.

Otok 2. i 15. siječnja 2022. godine (©Copernicus)

Erupcija vulkana Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai u subotu poslala je valove tsunamija koji su se obrušili na obalu u Tongi, a porast razine vode zabilježen je na obali Perua i pacifičkoj obali u Sjedinjenim Državama.

Glavni grad Tonge, Nuku’alofa, pretrpio je „značajnu štetu“, rekla je novozelandska premijerka Jacinda Ardern, dodajući da nema izvještaja o ozljedama ili smrti, ali puna procjena još nije moguća s isključenim komunikacijskim linijama.

Erupcija je također izazvala udarni val koji se proširio preko cijelog planeta, a snimili su ga različiti sateliti poput MSG-a (Meteosat Second Generation).

Snažna erupcija vulkana na Tongi uzrokovala opasnost od tsunamija diljem Pacifika

Tanya Harrison (12. siječnja 2022.), „Expanding Islands In The South Pacific,“ planet.com (pristup 17. siječnja 2022.)

Anonymus (16. siječnja 2022.), „Tonga volcano eruption: What we know so far,“ aljazeera.com (pristup 17. siječnja 2022.)