• Znanost
  • Erupcija na Tongi izazvala udar 500 puta jači od atomske bombe
Znanost

Erupcija na Tongi izazvala udar 500 puta jači od atomske bombe

autor

Snažna erupcija vulkana 15. siječnja na malom pacifičkom otoku bila je više od 500 puta snažnija od atomske bombe bačene na Hirošimu.

Deset megatona!

Mala otočna država Tonga izgubila je jedan od svojih manjih otoka nakon što je ogromna vulkanska erupcija razderala kopno u komadiće tijekom vikenda.

Događaj je zapravo bio toliko nasilan da je snaga eksplozije bila više od 500 puta snažnija od atomske bombe koju su SAD bacile na Hirošimu na kraju Drugog svjetskog rata. Sve navedeno govori o tome da je erupcija u Tongi veoma razarajući, ali i važan povijesni geološki događaj.

„Došli smo do brojke koja govori da je eksplozija imala jačinu od oko deset megatona ekvivalenta TNT-a“, rekao je James Garvin, glavni znanstvenik u NASA-inom centru za svemirske letove Goddard.

Tolika snaga eksplozije ujedno znači da je bila i nevjerojatno glasna – „Ovo bi mogla biti najglasnija erupcija od [erupcije indonezijskog vulkana] Krakataua 1883.“, rekao je geofizičar američkog Geološkog zavoda Michael Poland.

Nevjerojatna snaga razaranja

Nije iznenađujuće da je eksplozija ostavila državu Tongu praktički ‘razderanu’ i odsječenu od vanjskog svijeta. Naime, nacija je još uvijek odsječena od ostatka svijeta zbog oštećenja podmorskih kablova usred erupcije. Zračna luka je još uvijek prekrivena pepelom, što sprječava slijetanje aviona uz pomoć.

Jedan od otoka ove otočne države posebno je teško pogođen – naime, navodno su sve kuće uništene!

Otok koji je gotovo u potpunosti nestao s tim događajem zapravo je formiran od platforme koja se uzdizala iz mora zbog još više vulkanske aktivnosti prije otprilike šest godina, povezujući dva starija otoka s obje strane.

Otok 2. i 15. siječnja 2022. godine (©Copernicus)

Iako je sama erupcija bila iznimno snažna, trajala je manje od sat vremena, za razliku od mnogih dugotrajnijih velikih erupcija.

Michael Poland za kraj je još jednom istaknuo veliki utjecaj ove erupcije – „[Erupcija] je imala ogroman utjecaj, zahvaćajući daleko veće područja nego što biste očekivali da se erupcija odvila u potpunosti iznad vode.“ Sam događaj otvara mnoga pitanja na koja znanstvenici tek trebaju ponuditi odgovor.

Snažna erupcija vulkana na Tongi uzrokovala opasnost od tsunamija diljem Pacifika

Anonymus (19. siječnja 2022.), „Tonga Eruption Was 500 Times Stronger Than An Atomic Bomb,“ futurism.com (pristup 20. siječnja 2022.)