Otkrivena nova galaksija male mase

Izrezak u lažnim bojama iz Megacam slike galaksije Corvus A prikazuje detalje nedavne formacije zvijezda. Na istočnoj strani galaksije jasno se vidi plava regija gdje su nedavno nastale zvijezde. Osim toga, prisutna je i osnovna populacija starijih, crvenijih zvijezda. Izvor Jones et al., 2024.

Astronomi su otkrili novu galaksiju u zviježđu Gavran. Ova galaksija, nazvana Corvus A, ima relativno malu masu, bogata je plinom i nalazi se u izoliranom području.

Jedan od projekata koji je detektirao mnoge obližnje kandidate za galaksije male mase je SEmi-Automated Machine LEarning Search for Semi-resolved galaxies (SEAMLESS). Projekt se oslanja na maskiranje visokog površinskog sjaja emisija zvijezda i svijetlih galaksija, a zatim filtrira slike na različitim razinama kako bi identificirao slabe, proširene izvore.

Corvus A je prvi put identificirana u Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI) istraživanjima naslijeđa. Nedavno je tim astronoma predvođen Michaelom G. Jonesom sa Sveučilišta Arizona u Tucsonu, proveo daljnja promatranja ovog objekta koristeći instrumente kao što su teleskop Magellan Clay ili Karl G. Jansky Very Large Array (VLA), što im je omogućilo potvrdu statusa galaksije male mase za Corvus A.

Struktura i karakteristike Corvus A

“Corvus A je novootkrivena galaksija male mase identificirana tijekom početne faze projekta SEAMLESS,” napisali su istraživači.

Promatranja su otkrila da zvjezdano tijelo Corvus A ima nepravilnu strukturu i da je njezina svjetlost dominirana regijom mladih plavih zvijezda na istočnoj strani. Stoga su astronomi naglasili da njezin plavi, kvrgavi i nepravilni izgled podsjeća na Leo P—malu zvjezdotvornu nepravilnu galaksiju u zviježđu Lava, jednu od najmanje masivnih u Lokalnoj skupini, čija se zvjezdana masa procjenjuje na oko 560.000 masa Sunca.

Prema ovom znanstvenom radu, Corvus A, s polumjerom svjetlosti od 834 svjetlosne godine, je samo nekoliko puta masivnija od Leo P i sadrži mnogo mladih zvijezda starosti ne veće od 200 milijuna godina. Studija je otkrila da je Corvus A galaksija bogata plinom bez regija ioniziranog međuzvjezdanog atomskog vodika—tzv. H II regija.

Udaljenost i izolacija Corvus A

Udaljenost do Corvus A izmjerena je na oko 11,3 milijuna svjetlosnih godina. Također se ispostavilo da nema drugih galaksija unutar otprilike 3,3 milijuna svjetlosnih godina od Corvus A, što je čini iznimno izoliranom galaksijom.

Astronomi su napomenuli da blizina Corvus A čini odličnim ciljem za daljnja promatranja visoke rezolucije na radio i optičkim valnim duljinama, što bi moglo pružiti više informacija o kinematici ove novootkrivene galaksije male mase.

“S višim spektralnim i prostornim podacima rezolucije (npr. s MeerKAT ili dodatnim VLA konfiguracijama) trebalo bi biti moguće odvojiti širenje od toplih i hladnih neutralnih medija, te razlikovati doprinose od turbulencije i rotacije, nakon čega bi moglo biti moguće prilagoditi kinematički model i odrediti brzinu rotacije ako inklinacija nije previše mala,” zaključuju autori rada. Otkriće je predstavljeno u istraživačkom radu objavljenom 3. srpnja na otvorenom serveru arXiv.