Jeste li znali?

Novi svjetski rekord: 19 ljudi istovremeno u Zemljinoj orbiti

moon from atmosphere

Trenutno vlada prava gužva u Zemljinoj orbiti. Jučer, 11. rujna, tri nova člana posade stigla su na Međunarodnu svemirsku postaju (MSP), čime je ukupan broj ljudi u orbiti dosegnuo 19 – postavljen je novi svjetski rekord. Američki astronaut i dva ruska kozmonauta – Don Pettit, Aleksey Ovchinin i Ivan Vagner – pridružili su se devetorici astronauta koji se već nalaze na MSP-u: Matthew Dominick, Michael Barratt, Jeanette Epps, Alexander Grebenkin, Oleg Kononenko, Tracy Caldwell Dyson, Nikolai Chub te Butch Wilmore i Suni Williams, koji na postaji borave dulje nego što je prvotno planirano. Uz posadu na MSP-u, tri tajkounauta – Ye Guangfu, Li Cong i Li Guangsu – nalaze se na kineskoj svemirskoj postaji Tiangong.

U orbiti su i četiri civilna astronauta – Jared Isaacman, Scott Poteet, Sarah Gillis i Anna Menon – koji sudjeluju u misiji SpaceX-a pod nazivom Polaris Dawn. Ovi astronauti su nedavno izveli povijesnu prvu privatnu svemirsku šetnju. S ukupnim brojem od 19 ljudi u orbiti, oboren je prethodni rekord iz svibnja 2023., kada je u orbiti bilo 17 ljudi, uključujući astronauta Franka Rubia, koji je također bio na neplaniranom produženom boravku.

Rekord i…ne baš rekord?

Važno je napomenuti da ovo nije rekord za najveći broj ljudi u svemiru, jer se definicija svemira razlikuje. Prema američkoj definiciji, svemir počinje na visini od 80 kilometara, a rekord u broju ljudi u svemiru postavljen je u svibnju 2023., kada je ukupno 20 ljudi bilo u svemiru. Tada su se na Međunarodnoj svemirsoj postaji, Tiangongu i tijekom dvije privatne suborbitalne misije tvrtki Virgin i Axiom Space nalazili ljudi. Suborbitalni letovi ne kruže oko Zemlje, već slijede zakrivljenu putanju koja doseže rub svemira, a zatim se vraćaju na Zemlju.

Misija Polaris Dawn nastavlja donositi povijesne trenutke. Kapsula Crew Dragon, pod upravom SpaceX-a, odvela je posadu dalje od Zemlje nego bilo koja letjelica s ljudskom posadom od ere Apolla u 1960-ima i ranim 1970-ima. Osim tog iznimnog postignuća, astronautkinje Sarah Gillis i Anna Menon oborile su rekord za najudaljenije putovanje žena od Zemlje.

Još jedan značajan trenutak zbio se 12. rujna kada je misija Polaris Dawn ušla u povijest izvodeći prvu svemirsku šetnju privatnih građana, pri čemu su koristili novo dizajnirana SpaceX-ova svemirska odijela.