• Svemir
  • Nešto toplo unutar Plutona izazvalo je ogromne ledene vulkane

Nešto toplo unutar Plutona izazvalo je ogromne ledene vulkane

“Izuzetno značajno” otkriće koje bi moglo zauvijek preoblikovati naše razumijevanje Plutona.

Pluton možda u sebi skriva nešto toplo.

Znanstvenici su otkrili uzorak bizarnog, kvrgavog terena na Plutonu koji ne nalikuje ničemu što je ikada viđeno u našem Sunčevom sustavu, i ukazuje na nedavnu vulkansku aktivnost – ali ne onakvu kakvu mislite.

Znanstvenici su u utorak otkrili dokaze erupcije ledenih vulkana na Plutonu prije 100 milijuna godina (ili čak nedavno), prema nedavnom istraživanju objavljenom u časopisu Nature Communications.

To bi moglo promijeniti sve što znamo o Plutonu i udaljenim planetima diljem svemira.

Plutonovi ledeni vulkani “mogli bi biti mladi od nekoliko stotina milijuna godina ili čak mlađi”

Otkriće na patuljastom planetu napravljeno je pomoću slika koje je snimila NASA-ina brza letjelica New Horizons, koja je 2015. proletjela pored Plutona – prva ljudska misija koja je do njega stigla. Ali nova otkrića sugeriraju da je unutrašnjost patuljastog planeta bila mnogo toplija, ne tako davno kao što se ranije mislilo.

Umjesto da izbacuju vruću magmu u zrak, ledeni vulkani samo ispuštaju “gustu, bljuzgavu mješavinu ledene vode ili čak moguće čvrstu masu”, rekla je Kelsi Singer, planetarna znanstvenica s Southwest Research Institutea Colorada i autorica istraživanja, u priopćenje za javnost.

Naravno, znanstvenici su sumnjali da su ledeni vulkani negdje vani, možda na prohladnim mjesecima u našem Sunčevom sustavu. Ali one na Plutonu “izgledaju tako drugačije od svega što smo ikada vidjeli”, dodao je Singer u izvješću AFP-a.

“Obilježja na Plutonu su jedino ogromno polje vrlo velikih ledenih vulkana i imaju jedinstvenu teksturu valovitog terena”, dodao je Singer. Naglasila je da, iako je bilo teško identificirati točno vrijeme u prošlosti patuljastog planeta kada su nastali ovi ledeni vulkani, njezin tim vjeruje da bi “mogli biti i nekoliko stotina milijuna godina ili čak i mlađi”.

Pluton: patuljasti planet koji neprestano daje

Ovo područje Plutona uvelike se razlikuje od ostatka planeta, koji je općenito prepun udarnim kraterima. No ova regija je i danas u procesu formiranja.

Taj Pluton, maleni patuljasti planet udaljen 3,7 milijardi milja od Sunca, doživio je gigantske ledene vulkane prije 100 milijuna godina (ili čak u novije vrijeme), što je dodatno pojačano sumnjom da se to još uvijek događa.

“Oni sugeriraju da je malo tijelo poput Plutona, koje je već odavno trebalo izgubiti velik dio svoje unutarnje topline, moglo zadržati dovoljno energije da omogući široko rasprostranjenu geološku aktivnost prilično kasno u svojoj povijesti”, dodao je Quick, u izvješću AFP-a.

Plutonova ledena vulkanska regija. Izvor: NASA/Laboratorij za primijenjenu fiziku Sveučilišta Johns Hopkins/Southwest Research Institute/Isaac Herrera/Kelsi Singer

“Ova otkrića navest će nas da ponovno procijenimo mogućnosti održavanja tekuće vode na malim, ledenim svjetovima koji su udaljeni od Sunca.” I, zapanjujuće, “ne znamo što bi moglo osigurati toplinu potrebnu da izazove erupciju ovih ledenih vulkana”, rekao je profesor David Rothery s planetarne geoznanosti s Otvorenog sveučilišta, u priopćenju.

Ovo je samo najnovije otkriće o Plutonu napravljeno nakon NASA-ine svemirske letjelice New Horizons na nuklearni pogon – i, unatoč tome što je već promijenilo naše razumijevanje patuljastog planeta, to neće biti posljednje revolucionarno otkriće na našem malom solarnom susjedu.

Brad Bergan (29.03.2022.,)” Something warm inside Pluto caused huge ice volcanoes,” interestingengineering.com