• Tehnologija
  • NASA još nema datum povratka astronauta i problematične Boeingove kapsule s Međunarodne svemirske postaje

Starliner se spaja s ISS-om. Izvor: NASA.

NASA-ini astronauti, koji su već više od mjesec dana dulje na Međunarodnoj svemirskoj postaji nego što je planirano, ostat će tamo dok inženjeri ne riješe probleme s Boeingovom kapsulom. Ova odluka donesena je zbog kvarova na kapsuli Starliner, priopćili su službenici u četvrtak.

Testni piloti Butch Wilmore i Suni Williams trebali su se vratiti na Zemlju sredinom lipnja nakon tjedan dana boravka na postaji. No, zbog problema s potisnicima i curenja helija, NASA i Boeing odlučili su produžiti njihovu misiju.

Steve Stich, voditelj NASA-inog programa za komercijalne letove s posadom, izjavio je da upravitelji misije još nisu spremni objaviti datum povratka. Cilj je vratiti Wilmorea i Williamsa na Zemlju pomoću kapsule Starliner, dodao je.

“Vratit ćemo se kada budemo spremni,” rekao je Stich, naglasivši kako se razmatraju i druge opcije. Jedna od njih je i korištenje SpaceX-ove kapsule Dragon za prijevoz astronauta. “NASA uvijek ima rezervne planove,” dodao je.

Prošli tjedan inženjeri su testirali rezervni potisnik u pustinji Novog Meksika i sada ga rastavljaju kako bi utvrdili što je uzrokovalo probleme prije nego što je Starliner stigao na postaju. Pet potisnika otkazalo je 6. lipnja, kada se kapsula približavala svemirskoj postaji. Četiri su potisnika u međuvremenu ponovno proradila.

Preliminarni nalazi ukazuju na to da su za curenje helija i probleme s potisnicima krivi oštećeni brtveni elementi. Iako su to različiti problemi, potrebna je daljnja analiza. Boeingov stručnjak Mark Nappi rekao je da će tim ovaj vikend obaviti testiranje potisnika dok je kapsula privezana uz svemirsku postaju kako bi prikupili dodatne podatke.

Svaki od 28 potisnika, koji su ključni za manevriranje kapsule, težak je 1 kilogram i može stati u ruku. Kapsula je opremljena i većim motorima za povratak iz orbite na kraju misije, no taj se segment odbacuje prije slijetanja, pa nema dijelova za proučavanje za buduće letove.

Nakon što su svemirski shuttleovi povučeni iz upotrebe, NASA je sklopila ugovore s privatnim tvrtkama, uključujući Boeing i SpaceX, za prijevoz astronauta na svemirsku postaju. Ti ugovori vrijedni su milijarde dolara.

Ovo je bio prvi Boeingov testni let s posadom. Prvi test 2019. godine, koji je bio bez posade, nije uspio doseći svemirsku postaju zbog softverskih problema, pa je Boeing ponovio testiranje 2022. godine. Nakon toga su se pojavili dodatni problemi. SpaceX prevozi astronaute od 2020. godine.