• Svemir
  • NASA je konačno primila razumljiv signal od svemirske letjelice Voyager 1

NASA je konačno primila razumljiv signal od svemirske letjelice Voyager 1

Voyager 1. Izvor: NASA/JPL-Caltech

Nakon četiri mjeseca neuspjeha u detekciji razumljivih podataka sa svemirske letjelice Voyager 1, stručnjaci NASA-e konačno su dočekali preokret nakon što su poslali “poticajni signal.” Voyager 1 nalazi se 24 milijarde kilometara od Zemlje.

Četiri mjeseca nakon što je komunikacija postala problematična, NASA je konačno uspjela primiti razumljiv signal od svoje svemirske letjelice Voyager 1, prekinuvši time razdoblje nesigurnosti.

Od studenog 2023. godine, Voyager 1, na pragu obilježavanja pedesetogodišnjice svog putovanja, suočavao se s izazovima vezanima za funkcionalnost svojih računalnih sustava na brodu. Unatoč činjenici da ova svemirska letjelica, jedna od najdugovječnijih misija NASA-e, neprekidno emitira radio signal prema Zemlji, taj signal nije sadržavao korisne informacije, što je izazvalo perpleksnost među znanstvenicima. U odgovoru na naredbeni signal, ili “poticaj”, poslan sa Zemlje 1. ožujka, NASA je zaprimila novi signal od Voyagera 1 koji su inženjeri uspjeli dešifrirati. Nadaju se da će pružene informacije pomoći u razjašnjavanju nedavnih problema s komunikacijom koji su mučili svemirsku letjelicu.

“Problematika se, kako se čini, odnosi na jedno od troje računala na letjelici, podsustav za obradu letnih podataka (flight data subsystem – FDS), koji ima zadaću pripremiti znanstvene i inženjerske podatke prije njihova slanja na Zemlju putem telemetrijske modulacijske jedinice,” objavila je NASA u objavi na blogu u srijedu (13. ožujka). U nastojanju da se pronađe rješenje za računalne probleme Voyagera 1, NASA je 1. ožujka uputila naredbu FDS-u na svemirskoj letjelici, nalažući mu da koristi alternativne sekvence unutar svog softverskog paketa. Time se težilo izbjeći bilo kakve potencijalno oštećene podatke.

24 milijarde kilometara od Zemlje

Voyager 1 nalazi se na udaljenosti većoj od 24 milijarde kilometara od Zemlje. To implicira da radio-signali poslani s našeg planeta trebaju 22,5 sati da stignu do svemirske letjelice, s jednakim vremenskim okvirom potrebnim za primanje odgovora putem antena na Zemlji. Aktivnost unutar jednog segmenta FDS-a, koja se razlikovala od dotadašnjeg “nečitkog toka podataka”, uočena je 3. ožujka. Nakon četiri dana, inženjeri su započeli s izazovnim zadatkom dešifriranja ovog signala. Do 10. ožujka, tim je utvrdio da signal uključuje ispis cijele memorije FDS-a. Ovaj ispis obuhvaća upute za operacije FDS-a, varijable unutar njegovog koda koje se mogu modificirati na temelju naredbi s NASA-e ili trenutačnog stanja letjelice, te prenosive znanstvene ili inženjerske podatke.

Voyager 1 postavio je rekord kao ljudski izrađeni objekt koji se udaljio najdalje od Zemlje. Lansiran 1977. godine, samo nekoliko tjedana prije svog sestrinskog svemirskog broda Voyagera 2, Voyager 1 započeo je s misijom usmjerenom na istraživanje Jupitera i Saturna. Više od četiri desetljeća poslije, ova misija premašila je početna očekivanja, proširivši naše razumijevanje sunčevog sustava i obogativši znanstvenu zajednicu brojnim otkrićima.

Stručnjaci NASA-e planiraju “usporediti ovaj najnoviji podatkovni ispis s onim koji je primljen prije pojave problema, u nadi da će identificirati razlike u kodu i varijablama. Cilj im je otkriti korijen problema koji se nastavlja,” kako je objavljeno na blogu. Međutim, iz NASA-e upozoravaju da će trebati vremena da se procijeni mogućnost korištenja ovih novih spoznaja u cilju rješavanja dugotrajnih izazova u komunikaciji s Voyagerom 1 dok putuje kroz duboki svemir.