• Svemir
  • NASA -in Mars Rover na mjestu slijetanja otkrio moguće znakove života

NASA -in Mars Rover na mjestu slijetanja otkrio moguće znakove života

Razlog drastičnih promjena razine vode u krateru Jezero još nije jasan – jesu li fluktuacije posljedica sezonskih promjena ili katastrofalnih pojava. Rover Perseverance sada ima nove ciljeve istraživanja koji bi mogli odgovoriti na barem neka od naših pitanja.

Znanstvenici su dugi niz godina zamišljali povijest Marsa na sljedeći način: u dalekoj prošlosti planet je imao gustu atmosferu. Bio je topao i prekriven rijekama i jezerima, pogodan za život. Tada je izgubio magnetsko polje, atmosfera se prorijedila i površina se pretvorila u današnju ledenu pustinju. To je, naravno, istina – ali novi marsovski rover Perseverance sada je došao do svojih prvih otkrića koja otkrivaju intrigantne detalje koji su bili skriveni od očiju istraživača.

Što je pronašao NASA -in rover?

Krater Jezero

Mjesto slijetanja NASA -inog Mars rovera nije slučajno odabrano. Gledano s orbite, u području kratera postoje strukture koje nalikuju rijeci, njezinoj delti i jezeru. Naravno, postojanje ovih vodenih tijela bilo je samo nagađanje – dok Perseverance nije sletjeo, nitko nije sa sigurnošću znao.

Prva otkrića Perseverance-a

No sada kada su dobiveni prvi podaci, možemo sa sigurnošću reći – znanstvenici su bili u pravu u svojim pretpostavkama! Slike s panoramskih kamera MastCam-Z i mikroskopa RMI uvjerljivo dokazuju da raspored stijena na dnu kratera, kao i slojevi stijena, potvrđuju ono što bi svaki geolog očekivao vidjeti u području jednom osušene delte.

No, priča se pokazala složenijom nego što se mislilo.

Slika naslaga sedimentnog sloja poznatih kao Kodiak.Izvori: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Razine vode

Znanstvenici su došli do podataka koji pokazuju da se razina vode tijekom povijesti dramatično promijenila – porasla je i pala do točke kada je jezero postalo potpuno suho. Međutim, razlog tome još nije jasan – jesu li fluktuacije posljedica sezonskih promjena ili katastrofalnih pojava.

Buduća istraživanja Perseverance-a

Potrebna su dodatna istraživanja, a u tu će se svrhu Perseverance poslati na proučavanje stijena koje se nalaze u samoj delti. Ove su informacije opisane u jednom od članaka objavljenih na stranicama znanstvenog časopisa Science.

Lokacije Perseverance-a, Kodiaka i nekoliko škarpa duž delte.Izvori: NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/CNRS/ASU/MSSS

Kamenje previše masivno da bi ga rijeka mogla ponjeti

Nađeno je i veliko, zaobljeno kamenje, koje se moralo otkotrljati po dnu jezera, ali i ovdje postoji iznenađenje – previše je masivno da bi ga rijeka mogla ponjeti. Jedno od mogućih objašnjenja je da su na Marsu nekada bile velike poplave koje su nagomilale stijene u jezeru. Što je dovelo do hipotetičkih poplava nije jasno, ali na Zemlji su takvi fenomeni uzrokovani obilnim oborinama ili topljenjem leda.

Marsovska prošlost

No, zaplet marsovske prošlosti postao je još zamršeniji, prema drugom članku objavljenom na stranicama časopisa Nature. Otkriva da su neke od dolina Marsa, možda četvrtina njih, isklesane kratkotrajnim pojavama-poput gore spomenutih poplava. I ako smo do sada mislili da su marsovski kanjoni oblikovani stotinama ili tisućama godina, sada prikupljamo podatke koji pokazuju da su vjerojatno nastali u mjesecima ili godinama.

Škrape duž delte koje će proučavati rover. Izvori: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Dobre ili loše vijesti?

Ovo je i dobra i loša vijest za izgled života na Crvenom planetu. Potrebno je mnogo vremena da mehanizmi evolucije djeluju i da se pojave živi organizmi, pa prisutnost kratkotrajnih događaja u prošlosti nije ono što astrobiolog želi čuti.

Alternative

No, s druge strane, katastrofalne pojave mogle su zakopati već nastale oaze života ispod sedimentnih slojeva, tako da su zaštićene od kasnijih promjena na planetu i od kozmičkog zračenja. Tako su naslage stijena na rubu kratera Jezero savršeno mjesto za traženje tragova života na Marsu.

• Chu, J. (n.d.). Rover images confirm Jezero crater is an ancient Martian Lake. MIT News | Massachusetts Institute of Technology.
• EurekAlert! (n.d.). First images from latest Mars rover show ancient river delta in jezero crater.
• Goudge, T. A., Morgan, A. M., Stucky de Quay, G., & Fassett, C. I. (2021, September 29). The importance of Lake breach floods for valley incision on early Mars. Nature News.
• Greicius, T. (2021, October 7). NASA’s perseverance sheds more light on Jezero crater’s watery past. NASA.
• Kluger, J. (2021, October 7). Boulders on Mars suggest a warm and humid past. Time.
• Mangold, N. (n.d.). Magmatic and crustal differentiation history of granitic … Perseverance rover reveals an ancient delta-lake system and flood deposits at Jezero crater, Mars.
• O’Callaghan, J. (2021, October 7). NASA’s perseverance rover finds signs of epic ancient floods on Mars. Scientific American.
 Ravisetti, M. (2021, October 8). Nasa Mars Rover reveals landing site was a huge lake, could hold signs of past alien life. CNET.
 Wall, M. (2021, October 7). Perseverance rover confirms existence of ancient Mars Lake and River Delta. Space.com.