NASA-in DART poslao prve slike iz Svemira

autor

NASA-ina nedavno lansirana misija testiranja planetarne obrane blagim skretanjem putanje meteora poslala je prve fotografije iz Svemira.

Prve fotografije

Samo dva tjedna nakon lansiranja iz baze svemirskih snaga Vandenberg u Kaliforniji, NASA-ina letjelica za testiranje dvostrukog asteroidnog preusmjeravanja (DART) poslala je svoje prve slike iz Svemira – velika operativna prekretnica za letjelicu i DART tim.

Nakon snažnih vibracija pri lansiranju i ekstremnog pomaka temperature na minus 80 stupnjeva C u Svemiru, znanstvenici i inženjeri u operativnom centru misije zadržali su dah u iščekivanju. Budući da su komponente teleskopskog instrumenta svemirske letjelice osjetljive na pokrete od čak 5 milijuna dionica metra, čak i mali pomak nečega u instrumentu mogao bi biti vrlo ozbiljan.

U utorak, 7. prosinca, letjelica je otvorila kružna vrata koja su prekrivala otvor njezine teleskopske kamere DRACO i, na svačije veselje, poslala prvu sliku svog okruženja. Snimljena oko 11 svjetlosnih sekundi od Zemlje — vrlo blizu, astronomski gledano — slika prikazuje desetak zvijezda, kristalno čistih i oštrih na crnoj pozadini svemira, u blizini mjesta gdje se sijeku zviježđa Perzej, Ovan i Bik.

Dana 10. prosinca, DART-ova DRACO kamera snimila je i vratila ovu sliku zvijezda u Messieru 38 koji se nalazi oko 4200 svjetlosnih godina od nas (Izvor: NASA).

Misija DART

DART navigacijski tim u NASA-inom Laboratoriju za mlazni pogon u Kaliforniji koristio je zvijezde na slici kako bi precizno odredio kako je DRACO bio orijentiran, pružajući prva mjerenja kako je kamera usmjerena u odnosu na letjelicu. S tim mjerenjima u ruci, DART tim je mogao precizno pomaknuti letjelicu kako bi usmjerio DRACO na objekte od interesa, kao što je Messier 38 (M38), također poznat kao skupina morskih zvijezda, koju je DART snimio na drugoj slici 10. prosinca.

Smješten u zviježđu Auriga, ovaj skup zvijezda nalazi se nekih 4200 svjetlosnih godina od Zemlje. Namjerno snimanje slika s brojnim zvijezdama poput M38 pomaže timu da karakterizira optičke nedostatke na slikama, kao i kalibrira koliko je objekt apsolutno svijetao – svi važni detalji za točna mjerenja kada DRACO počne snimati odredište svemirske letjelice, binarni asteroidni sustav Didymos.

Kamera DRACO

DRACO (skraćenica od Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical navigation) je kamera visoke razlučivosti inspirirana snimačem na NASA-inoj svemirskoj letjelici New Horizons koja je vratila prve krupne slike sustava Plutona i objekta iz Kuiperovog pojasa, Arrokotha. Kao jedini instrument DART-a, DRACO će snimiti slike asteroida Didymos i njegovog mjesečevog asteroida Dimorphos, kao i podržati autonomni sustav navođenja svemirske letjelice da usmjeri DART do konačnog kinetičkog udara.

DART je prva svjetska probna misija planetarne obrane, koja namjerno izvodi kinetički udar u Dimorphos kako bi malo promijenio njegovo kretanje u Svemiru. Iako nijedan asteroid ne predstavlja prijetnju Zemlji, DART misija će pokazati da se svemirska letjelica može autonomno navigirati do kinetičkog udara na relativno mali ciljni asteroid i da je ovo izvediva tehnika za odbijanje stvarno opasnog asteroida, ako se ikada otkrije… DART će svoj cilj postići 26. rujna 2022.

NASA lansira svemirsku letjelicu dizajniranu za razbijanje asteroida

Anonymus (22. prosinca 2021.), „With Its Single “Eye,” NASA’s DART Returns First Images from Space,“ nasa.gov (pristup 23. prosinca 2021.)