Mlazne struje opažene u Marsovoj magnetosferi

Spektakularan novi Marsov mozaik

Tim istraživača sa Sveučilišta Umeå i Švedskog Instituta za svemirsku fiziku u Kiruni otkrili su mlazne struje u magnetosferi Marsa koristeći podatke sa NASA-inog svemirskog broda MAVEN. Ovo otkriće, objavljeno u Science Advances, predstavlja prvi slučaj takvih mlazova izvan Zemlje, potvrđujući koliko je crveni planet jedinstven.

Mlazne struje u magnetosferi su guste ili brzo tekuće grudice plazme u magnetosferi, području gdje se solarni vjetar odbija oko planeta. Ponekad pokazuju obje karakteristike.

Mlazne struje u magnetosferi: Zemaljski fenomen?

“Mlazne struje u magnetosferi su opažene blizu Zemlje tijekom 25 godina, izazivajući znatiželju o njihovoj egzistenciji na drugim planetima”, kaže Herbert Gunell, docent na Sveučilištu Umeå i voditelj studije.

Svemirski brod MAVEN, koji je u Marsovoj orbiti od 2014. godine, proučava Marsovu atmosferu i njenu interakciju sa solarnim vjetrom. “Prije MAVEN-a, samo su Zemljini sateliti imali potrebnu brzinu za otkrivanje ovih mlazova”, objašnjava Gunell.

Usporedba Zemlje i Marsa: Planetarne razlike

S obzirom na značajne razlike između Zemlje i Marsa, poput manje veličine Marsa i nedostatka globalnog magnetskog polja što rezultira znatno manjom magnetosferom, otkriće marsovskih mlazova bilo je daleko od garantiranog.

Gunell naglašava: “Iako znamo da mlazne struje u magnetosferi generiraju valove i mogu prijeći cijelu magnetosferu, dosežući regije s jačim magnetskim poljima, naše razumijevanje njihove uloge u Marsuovoj interakciji sa solarnim vjetrom tek je na početku.”