Mjesec ispod površine ‘skriva’ velike zalihe kisika?

autor

Mjesec ima dovoljno kisika zakopanog ispod svoje površine da od njega žive milijarde ljudi – barem tako predlaže jedna recentna studija.

Zakopani život

Ispostavilo se da na Mjesecu ipak ima dosta kisika; ali – postoji ali. Mjesečeva atmosfera gotovo je vakuumska i nema ni blizu dovoljno kisika za održavanje ljudskog života. No, kao što je istraživač tla sa Sveučilišta Southern Cross John Grant napisao ovog tjedna u The Conversationu, njegov gornji sloj kamenjara, poznat kao „regolit“, vjerojatno sadrži dovoljno kisika za 8 milijardi ljudi da prežive oko 100 000 godina. Jedini problem je, naravno, što ne možete disati kamenje.

Tu u priču ulazi novi zajednički program između Australske svemirske agencije i NASA-e. Potpisan u listopadu, ugovor će poslati australskog rover na Mjesec putem NASA-inog programa Artemis za prikupljanje lunarnog kamenja i, kako je NASA rekla u priopćenju za javnost „pokušati izvući kisik iz lunarnog regolita.“ Rezultati imaju potencijal da promijene civilizaciju – jer ako budući lunarni doseljenici mogu sintetizirati zrak na samom Mjesecu, dugoročna baza na Zemljinom satelitu postala bi mnogo izvediva.

Kopanjem kamenja do kisika u budućnosti

Tehnologija za ekstrakciju, poznata kao elektroliza već postoji i „prilično je jednostavan proces“, rekao je Grant – „Na Zemlji se ovaj proces obično koristi u proizvodnji, kao što je proizvodnja aluminija. Električna struja prolazi kroz tekući oblik aluminijevog oksida putem elektroda, kako bi se aluminij odvojio od kisika.“

Kisik čini oko 45 posto lunarnog tla, primijetio je Grant, ali da bi ga izvukli iz ostalih elemenata koji čine sastav regolita – kao što su silicij, aluminij i magnezij –  znanstvenici će morati upotrijebiti puno energije i industrijske opreme da razbiti ih.

„Da bi bio održiv“, pretpostavio je znanstvenik sa Sveučilišta Southern Cross, „trebalo bi biti podržano sunčevom energijom ili drugim izvorima energije dostupnim na Mjesecu.“ Dok logistika vađenja kisika na mjesečevoj površini predstavlja „veliki izazov“, Grant je istaknuo da je Space Applications Services, belgijski startup, najavio planove za izgradnju tri reaktora i njihovo slanje na Mjesec kako bi stvorili kisik putem elektrolize.

Spomenuti plan mogao bi se realizirati uskoro – ako sve bude po planu. Tvrtka je rekla da planira poslati svoje eksperimentalne reaktore na Mjesec do 2025. godine u tandemu s programom ‘korištenja resursa na licu mjesta’ (eng. in-situ resource utilization, tj. ISRU) Europske svemirske agencije.

Baza na Mjesečevoj površini?

Anonymus (11. studenoga 2021.), The Moon Has Enough Oxygen Buried Beneath Its Surface to Sustain Billions of People, futurism.com (pristup 12. studenoga 2021.)