Misija Euclid objavila prve uzbudljive snimke svemira

Razotkrivanje tajni tamne tvari i tamne energije

Europska svemirska agencija (ESA), uključujući NASA-u, otvorila je novi prozor u svemir s objavom prvih pet znanstvenih snimaka dobivenih misijom Euclid. Svemirski teleskop, predviđen za detaljno promatranje tamne tvari i tamne energije, započet će sa svojim glavnim znanstvenim operacijama početkom 2024. godine.

Snimke koje su objavljene prikazuju impresivne scene svemirskih fenomena: bogate grupacije galaksija, detalje pojedinačnih galaksija, gusto zvjezdano jato i šarenu maglicu. Ove vizualno zapanjujuće fotografije obećavaju novu eru otkrića.

Nicola Fox, zamjenica administratora za znanstvene misije u NASA-i, istaknula je značaj međunarodne suradnje u ovom projektu: “Ove će snimke biti dragocjen resurs za globalnu znanstvenu zajednicu i pridonijet će bogatom mozaiku istraživanja svemira.”

Euclid, koji je lansiran 1. srpnja s Floride, prešao je skoro milijun milja do svog operativnog mjesta u svemiru. Sve komponente teleskopa su uspješno testirane i rade prema očekivanjima.

S dodatkom opreme iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon i uspostavom američkog centra za znanstvene podatke, NASA-in doprinos je ključan za Euclidov uspjeh.

U potrazi za odgovorima o tamnoj energiji

Misija Euclid će se nadopunjavati s NASA-inom misijom Nancy Grace Roman, koja također istražuje tajanstvene aspekte tamne energije. Rezultati Euclida informirat će i oblikovati buduće proučavanje ovog fenomena.

Tijekom svoje misije, Euclid će izraditi najdetaljniju trodimenzionalnu mapu svemira do danas, pokrivajući trećinu neba i mapirajući milijarde galaksija. Za ovu svrhu teleskop koristi široko vidno polje koje mu omogućava snimanje velikih područja svemira.

Euclid se razlikuje od teleskopa poput James Webb Space Telescope-a, koji se usredotočuje na manja područja neba s većom rezolucijom. Teleskopi širokog polja kao što je Euclid mogu pretraživati velike dijelove neba u relativno kratkom vremenskom periodu.

Prve snimke Euclida već pokazuju njegovu sposobnost da uhvati kompleksne kozmičke strukture poput jata galaksija Perzeja, koje je jedno od najmasivnijih poznatih struktura u svemiru.

Zašto se svemir širi ubrzanim tempom?

Proučavanje tamne energije bitno je za razumijevanje zašto se svemir širi ubrzanim tempom, unatoč očekivanom gravitacijskom privlačenju. Znanstvenici očekuju da će 3D mapa koju će izraditi Euclid pomoći u mapiranju distribucije tamne tvari, koja je pet puta zastupljenija od “obične” tvari u svemiru.

Mike Seiffert, znanstvenik projekta Euclid iz JPL-a, naglasio je važnost misije: “Prve fotografije Euclida označavaju početak nove ere u istraživanju tamne tvari i tamne energije. Misija će proizvesti podatke bez presedana, otvarajući put novim otkrićima.”

Podaci snimljeni teleskopom Euclid sada su dostupni znanstvenicima, a očekuje se niz znanstvenih radova koji će analizirati ove podatke. Dok misija napreduje, Euclidov repozitorij podataka će se širiti, s godišnjim izdanjima koja će biti globalno dostupna preko ESA-inog Astronomskog znanstvenog arhiva. NASA-in teleskop Nancy Grace Roman obećava još dublje uvide u tajne svemira, kada bude operativan  2027. godie.