Astronomija

Međuzvjezdani navigacijski sustav koji nam postavlja Kozmos na dohvat ruke

Međuzvjezdana svemirska putovanja uskoro će postati moguća zahvaljujući ovom potpuno novom navigacijskom sustavu.

Čini se da su međuzvjezdana putovanja ponovno na prvoj stranici znanstvene zajednice. Pojavljuje se sve više novih studija i teorija koje nam daju ozbiljnu bazu za razmišljanje i dovoljno razloga da sanjamo o istraživanju dubokog svemira. Ali čak i ako pronađemo način da putujemo potrebnom brzinom, trebat će nam odgovarajuća međuzvjezdana navigacija.

Znanstvenici već neko vrijeme rade u sustavima međuzvjezdane navigacije. Na primjer, NASA je svoje studije usredotočila na pulsare pokušavajući ih koristiti za stvaranje navigacijske karte sigurne u svemirskim brodovima. Međutim, malo je vjerojatno da će ova metoda zasad uspjeti.

Sada je astronom s Instituta za astronomiju Max Planck u Njemačkoj predložio revolucionarnu alternativu koja je daleko sigurnija i preciznija od bilo čega u prošlosti. Astronom Coryn A.L. Bailer-Jones stvorio je obećavajući novi navigacijski sustav za međuzvjezdana svemirska putovanja koji može biti revolucionaran.

Njegov pristup bio je drugačiji od NASA-inihpokušaja. Međuzvjezdani navigacijski sustav Bailer-Jonesa temelji se na izračunima položaja i svjetlosti zvijezda. Njegov se model pokazao učinkovitim u izračunavanju točnih koordinata na temelju šest dimenzija, po tri u prostoru i brzini. Drugim riječima, simulacija je vidjela zvijezde s gledišta putujuće letjelice.

Ono što će njegov međuzvjezdani navigacijski sustav učiniti je pomoći letjelicama da promijene smjer u stvarnom vremenu kako bi ga zaštitio od opasnosti u svemiru. To znači da svemirskoj letjelici neće trebati pomoć astronoma na Zemlji da promijeni svoj smjer, već će to moći učiniti sama zahvaljujući ovom novom sustavu.

Naravno, ništa od toga nije testirano pravom svemirskom letjelicom, ali Bailer-Jones proveo je simulacije s već postojećim katalozima zvijezda. Rezultati su pokazali da je međuzvjezdana plovidba sada stvarna mogućnost.

Jedno od ispitivanja provedeno je sa samo 20 zvijezda koje zapravo nisu ništa u usporedbi s milijardama i milijardama zvijezda u svemiru. Ipak, sustav je mogao izračunati položaj i brzinu svemirske letjelice unutar 2 kilometra u sekundi. Za početak je ova točnost doista impresivna.

Treba imati na umu da svrha ovog istraživanja nije bila visoka točnost ili dokazivanje da je međuzvjezdana navigacija potpuno shvaćena. Cilj je bio dokazati da je to zapravo moguće i postaviti temelje većim projektima.

Ovaj novi sustav će se dalje razvijati u budućnosti,  štoviše, znanstvenici imaju brojne mogućnosti. Možda se ovaj međuzvjezdani navigacijski sustav može kombinirati s NASA-inim pulsarskim navigacijskim sustavom koji se razvija ili s bilo kojom drugom sličnom tehnologijom. A možda je ovo najbolji izbor. Kombinirani napori imaju veće šanse za uspjeh, a uz NASA-ino financiranje, na primjer, rezultati bi mogli doći prije nego što se očekivalo.

Pretisak istraživačkog rada Bailer-Jonesa trenutno je dostupan na arXiv i uskoro će biti recenziran.

Nedavno smo pisali o dva teorijska modela međuzvjezdanih putovanja. O modelu pogona MEGA možete pročitati ovdje, a o teoriji WARP pogona ovdje.

Bailer-Jones, C. (2021, March 18). Lost in space? Relativistic interstellar navigation using an astrometric star catalogue.
• Starr, M. (n.d.). An astronomer just laid out a navigation system for interstellar space travel.
• WION Web Team. (2021, March 22). Astronomer makes navigation system for interstellar space travel.