• Svemir
  • Komet 12P/Pons-Brooks prikazuje oblik ‘rogova’ nakon spektakularne erupcije

Komet 12P/Pons-Brooks prikazuje oblik ‘rogova’ nakon spektakularne erupcije

Komet 12P:Pons-Brooks prikazuje oblik 'rogova' nakon spektakularne erupcije.

U izvanrednom nebeskom prikazu, komet 12P/Pons-Brooks, poznat i kao kriovulkanski komet, doživio je masivnu erupciju nakon koje je njegova koma pokazala ono što nalikuje na “rogove.” Događaj kakav nije viđen gotovo sedam desetljeća, ova kometna transformacija nudi uvid u rijetko viđen kozmički fenomen.

Buđenje nebeskog behemota

Kriovulkanski komet poznat kao 12P/Pons-Brooks eksplodirao je u središtu pozornosti nakon kolosalne erupcije, a njegova neobično oblikovana koma nakon eksplozije navela je neke astronome i ljude da ga prozovu kozmičkim demonom. Komet nije viđen da eruptira na takav način gotovo 70 godina.

Što čini 12P jedinstvenim?

Za razliku od drugih kometa, 12P se sastoji od čvrste jezgre ispunjene mješavinom leda, prašine i plina. Okružen je labavim oblakom plina zvanim koma, koji curi iz njegove unutrašnjosti. Plin i led u jezgri 12P mogu se nakupiti do te mjere da izazovu snažnu eksploziju, tjerajući kriomagmu van kroz masivne pukotine u jezgri.

Dana 20. srpnja, komet je privukao pozornost nekoliko astronoma kada je iznenada posvijetlio oko 100 puta od uobičajenog, kako je izvijestio Spaceweather.com. Ovo povećanje svjetline dogodilo se kada je koma nabujala s plinom i kristalima leda iz unutrašnjosti kometa, reflektirajući više sunčeve svjetlosti natrag na Zemlju.

Uvid astronoma

Richard Miles, astronom iz British Astronomical Association specijaliziran za kriovulkanske komete, primijetio je da se koma kometa proširila na oko 230.000 kilometara u širinu, više od 7.000 puta više od širine njegove jezgre. Nepravilan oblik kometa daje dojam da komet ima rogove, zbog čega neki stručnjaci komet uspoređuju s “Millenium Falcon” iz Ratova zvijezda.

Miles je objasnio da bi jedinstveni oblik kome mogao biti posljedica preklopa koji sprječava izlazak plina, stvarajući “urez” u komi koja se širi. Kako se plin udaljava, “sjena” postala je sve izraženija, ali će na kraju nestati kada se plin i led rasprše.

Ovo je prva značajna otkrivena erupciju 12P u 69 godina. Orbita kometa toliko je udaljena od Zemlje da su njegove erupcije obično neprimjetne.

S jednim od najdužih poznatih orbitalnih perioda, 12P treba oko 71 godinu da završi puni krug oko Sunca. Najbliže približavanje suncu dogodit će se 21. travnja 2024., a Zemlji 2. lipnja 2024. Ovo predstavlja rijetku priliku za promatrače zvijezda da potencijalno budu svjedoci novih erupcija u nadolazećim godinama.