• Znanost
  • Kina testirala uređaj za nuklearnu fuziju koji je pet puta topliji od Sunca
Znanost

Kina testirala uređaj za nuklearnu fuziju koji je pet puta topliji od Sunca

Izvor: Wikimedia Commons.
autor

Kineski fuzijski reaktor ‘EAST’ uspješno je radio čak 17 minuta na temperaturi od 70 000 000°C što predstavlja važan korak prema razvoju fuzijskog reaktora kao izvora energije budućnosti.

EAST i budućnost nuklearne fuzije

Ovog tjedna Kina je uključila nuklearni fuzijski reaktor. „Umjetno sunce“ poznato je kao Experimental Advanced Superconducting Tokamak (ili skraćeno EAST). Nakon što ga je uključila, Kina je primijetila rekordno visoke razine za trajne temperature. Prema kineskim državnim medijima, reaktor EAST radio je pet puta toplije od stvarnog Sunca više od 17 minuta.

Kina kaže da je njen opći cilj s nuklearnim fuzijskim reaktorom osigurati gotovo neograničenu čistu energiju. Nada je da reaktor može oponašati prirodne reakcije koje se događaju unutar zvijezda poput Sunca. Riječ je o ideji koja se predlaže godinama, no u praksi se pokazalo da je stvaranje radnog umjetnog sunca teško, unatoč desetljećima istraživanja. Ova bi najnovija proba, međutim, mogla pomoći Kini da probije zidove koji godinama sputavaju istraživače.

Kina predvodnik razvoja fuzijskog reaktora?

„Nedavna operacija postavlja čvrste znanstvene i eksperimentalne temelje za pokretanje fuzijskog reaktora“, rekao je Gong Xianzu, jedan od voditelja eksperimenta i istraživač s Instituta za fiziku plazme Kineske akademije znanosti.

Ako Kina nastavi raditi na svom umjetnom suncu, mogli bismo vidjeti još napredaka u budućnosti. Iako 17 minuta možda ne zvuči kao dugo, kada nešto radi na više od 70 000 000°C toliko dugo, to je u najmanju ruku impresivno. Prije smo također vidjeli kako druga umjetna sunca dosežu više od 100 milijuna stupnjeva, što je još jedna rekordna razina.

Nuklearna fuzija

Ideja iza reaktora nuklearne fuzije nije baš laka. Cjelokupna osnova ideje izgrađena je na repliciranju fizike stvarnog Sunca. Umjetna sunca to čine spajanjem atomskih jezgri kako bi se stvorile ogromne količine energije. Istraživači tada pokušavaju pronaći načine da svu tu energiju prenesu u električnu energiju. Iako je stvar dakako puno složenija, ovo je suština onoga što znanstvenici pokušavaju postići.

Budući da umjetno sunce ne zahtijeva nikakva fosilna goriva za rad, a također ne ostavlja za sobom opasan otpad, fizičari kažu da predstavlja daleko najmanji rizik za okoliš.

Kina nije jedina zemlja koja radi na stvaranju umjetnog sunca. Kao što je već spomenuto, istraživanje ove ideje u ovom trenutku traje već desetljećima. Isti tim iz kineskog reaktora također će raditi s timom u Marseilleu u Francuskoj. Kada bude dovršeno, umjetno sunce u Marseilleu bit će najveći svjetski reaktor, a poznat je kao Međunarodni termonuklearni eksperimentalni reaktor (ITER). Ujedinjeno Kraljevstvo također ima planove za izgradnju vlastite elektrane za nuklearnu fuziju.

Kina želi izgraditi stalno naseljene baze na Marsu, evo kako

Joshua Hawkins (4. siječnja 2022.), „China switched on its nuclear fusion device that’s 5 times hotter than the Sun,“ yahoo.com (pristup 5. siječnja 2022.)