Astronomija

Kina pronašla dokaze o “nedavnoj” vodi na Marsu

Glacier-Mars (Curiosmos)

Podaci prikupljeni od strane kineskog rovera Zhurong otkrili su puknute slojeve na minijaturnim marsovskim dinama, što sugerira da je Crveni planet bio bogat solju, i da je bio vodeni svijet sve do prije 400 000 godina.

Utjecaj marsovske vode na formiranje pijeskovih dina

Istraživači koji analiziraju podatke iz rovera Zhurong pronašli su puknute slojeve na malim marsovskim dinama u regiji Utopia Planitia, što ukazuje na to da je Mars imao soli bogato, vodeno okruženje “nedavno”. Ta otkrića rasvjetljavaju zanimljive površinske značajke koje su formirane “modernom vodom” između 1,4 milijuna i 400 000 godina.

Istraživanje Utopia Planitia roverom Zhurong

Od svog slijetanja u svibnju 2021., rover Zhurong istraživao je sastav površine četiri obližnje dine u sjevernoj hemisferi Marsa. Analiza rovera otkrila je tanke, puknute kore i grebene na dinama, koje su vjerojatno nastale zbog topljenja džepova vode.

Voda na Marsu: nedavno otkriće

Iako su znanstvenici dugo vjerovali da je rani Mars sadržavao obilje tekuće vode prije otprilike tri milijarde godina, nova studija sugerira da se voda iz ledenih polarnih regija planeta prije nekoliko milijuna godina prenijela na niže širine, taložeći se na vrhu dina Utopia Planitia.

Formiranje hidratiziranih minerala na Marsu

Kad se rover Zhurong približio svojim ciljanim dinama, koristio je svoj spektrometar induciranog laserskog raspadanja kako bi pijesak pretvorio u čestice veličine milimetra. Analiza je otkrila hidratizirane minerale poput sulfata, silicija, željezovog oksida i klorida, za koje istraživački tim vjeruje da su nastali u prisustvu vode tijekom kasne amazonske ere Marsa.

Migracija vodene pare i formiranje slane vode

Istraživači teoretiziraju da se vodena para kretala s marsovskih polova prema nižim širinama prije nekoliko milijuna godina zbog drugačijeg nagiba koji je usmjeravao marsovske polove izravno prema suncu. Driftajuća para kondenzirala se i padala kao snijeg daleko od polova, na kraju stvarajući slanu vodu dok je dolazila u kontakt s solima u marsovskim pijeskovim dinama.

Posljedice za buduće misije na Mars

Otkrića rovera Zhurong o aktivnosti vode na i unutar slanih marsovskih dina potaknula su istraživače da predlože buduće misije u potrazi za soli tolerantnim mikrobima sličnim onima pronađenim u Velikom slanom jezeru u Utahu.

Rover Zhurong: više nije operativan

Nakon dugotrajnog razdoblja neizvjesnosti u vezi s tišinom kineskog rovera Zhurong na Marsu, dužnosnici misije otkrili su vjerojatni razlog za anomaliju: njegovi solarni paneli bili su prekriveni prašinom. NASA-ina InSight misija se suočila se sličnom problemomatikom prije nekoliko mjeseci, kada se nakupljanje marsovske prašine na solarnim panelima uzrokovalo gubitak energije i kraj misije.

Studija je objavljena u časopisu Science Advances 28. travnja.