Astronomija

Kako važemo zvijezde? RR-liride nude odgovore

Hubbleov zapanjujući pogled na globularni skup NGC 6652

Zvijezde čine kozmički tapiser našeg svemira. No, kako izmjeriti težinu zvijezde? Zvijezde tipa RR Lyrae (RR-liride), posebne vrste, dugo su bile enigma astronomima. Novo otkriće donosi svjetlost na misterij njihovih masa.

Zvijezde RR-liride, starije od našeg Sunca, postale su veće i sjajnije koristeći helij kao osnovno gorivo. Te zvijezde pružaju uvid u evoluciju Mliječne staze. Međutim, određivanje njihove mase ostalo je astronomski izazov.

Pogonjene unutarnjim “zvjezdanim motorom”, tzv. kappa mehanizmom, ove zvijezde iskazuju ritmičke pulsacije. U osnovi, sloj unutar zvijezde modulira energiju koja dolazi iz njezine jezgre, što rezultira redovitim širenjem i skupljanjem njezinih vanjskih slojeva. Ovaj obrazac širenja i skupljanja, vidljiv kao periodične promjene sjaja, nudi uvide u unutarnji svijet zvijezde.

Rasvjetljavanje asteroseizmologije

Baš kao što seizmologija otkriva unutrašnjost Zemlje, asteroseizmologija proučava jezgru zvijezde koristeći njene pulsacije. Povijesno gledano, zvijezde RR-lirida izgledale su jednostavno, prikazujući ograničene pulsacijske oblike, što ih je činilo nepogodnim za asteroseizmička istraživanja.

Nedavna sofisticirana promatranja otkrila su kompleksnost zvijezda RR-lirida. Te zvijezde, suprotno ranijem uvjerenju, pokazuju dodatne pulsacije, iako suptilne. Godinama su porijekla tih pulsacija ostala nejasna. Ipak, napredak sugerira da su povezane s određenim nepolarnim pulsacijama, što je prekretnica za asteroseizmologiju.

Inovativno određivanje mase

Doktori Henryka Netzel, László Molnár i Meridith Joyce s Konkoly opservatorija u Budimpešti kombinirali su uvide s vrhunskih svemirskih teleskopa s najnovijim modelima pulsacija zvijezda. Njihova svrha? Provjeriti teorije o pulsacijama ovih zvijezda.

Rezultati, predstavljeni u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, ukazuju da pulsacije ovih zvijezda odgovaraju predloženim nepolarnim modusima. Istraživanje je uspješno odredilo mase zvijezda, usklađujući se s postojećim modelima evolucije zvijezda.

Tim je sada nestrpljiv da dalje istražuje ovu temu. Njihov cilj je iskoristiti ovu novootkrivenu metodu kako bi odredili mase raznih pulsatora RR-lirida, uspoređujući ih kroz različite faze zvjezdanog života.