• Svemir
  • Jesu li znanstvenici doista otkrili sedam zvjezdanih sustava s vanzemaljskim megastrukturama?

Astronomi su identificirali sedam zvjezdanih sustava u našoj galaksiji koji bi potencijalno mogli sadržavati Dysonovu sferu — hipotetičku megastrukturu koju bi vanzemaljska civilizacija mogla izgraditi oko zvijezde ili crne rupe kako bi uhvatila većinu njezine energije u obliku zračenja. Ovaj koncept, prvi put predložen od strane teoretskog fizičara Freemana Dysona 1960. godine, mogao bi poprimiti različite oblike, od divovskih kaveznih struktura do prstenastih ljuski ili konstelacija zrcala. Naravno, to je potpuno teorijska ideja. Na kraju krajeva, još uvijek nismo otkrili postojanje izvanzemaljskog života, a kamoli inteligentne vanzemaljske civilizacije. No, znanstvenici vjeruju da je to još uvijek moguće — i primamljivo, ako takve megastrukture doista postoje, trebale bi biti vidljive zbog ogromne količine infracrvenog zračenja koje bi takva struktura emitirala dok je zvijezda zagrijava. U nedavnom istraživanju objavljenom u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, tim istraživača razvio je računalni program za traženje “infracrvenih viškova emisija” (IEEs) u našoj galaksiji. Analizom opažanja sa satelita Gaia Europske svemirske agencije te rezultata infracrvenih istraživanja s drugih teleskopa na Zemlji i u svemiru, sastavili su popis sedam jakih kandidata koji bi mogli imati Dysonove sfere.

Vanzemaljska tehnologija oko m-patuljaka?

Svi kandidati su M-patuljci, zvijezde koje su manje i slabije od našeg Sunca. Međutim, istraživači nisu spremni tvrditi da su ove iznimno zagrijane patuljaste zvijezde definitivno okružene Dysonovim sferama — umjesto toga, naglašavaju da su oni samo kandidati. “Postoji nekoliko prirodnih objašnjenja za infracrveni višak u literaturi, ali nijedno od njih jasno ne objašnjava takav fenomen kod kandidata, posebno s obzirom na to da su svi M-patuljci,” napisali su istraživači. Na primjer, “to bi moglo biti nešto što se događa vrlo rijetko, kao kada se dva planeta sudare i proizvedu ogromnu količinu materijala,” rekao je koautor i profesor fizike na Sveučilištu New York, David Hogg, za New Scientist. “Mislim da je najvjerojatnije riječ o prirodnom fenomenu.” U svom radu, tim je priznao da je “definitivno prerano pretpostaviti” da infracrvena očitanja dolaze od barem “djelomičnih Dysonovih sfera.” Ipak, nisu spremni još ih isključiti, što bi moglo biti moguće uz pomoć iznimno svemirskog teleskopa James Webb NASA-e. “Ili ćemo ih sve isključiti i reći da su Dysonove sfere vrlo rijetke i vrlo ih je teško pronaći, ili će ostati kao kandidati i mi ćemo ih temeljito proučiti,” rekao je suautor i profesor astronomije na Sveučilištu Pennsylvania, Jason Wright, za New Scientist.