Jedinstveni planeti slični Zemlji okružuju pulsare

Prvi egzoplanet otkriven izvan Sunčevog sustava prije 30 godina mogao bi biti daleko čudniji nego što smo mislili.

Planet PSR B1257+12B, koji su 1992. otkrili astronomi Alex Wolszczan i Dale Frail, ima masu sličnu Zemljinoj i kruži oko egzotične vrste mrtve zvijezde koja se naziva pulsar. Nakon toga uslijedilo je otkriće da planet prate još najmanje dva svijeta. Ovi drugi planeti koji kruže oko pulsara PSR B1257+12 također su slične veličine kao stjenoviti svjetovi Sunčevog sustava.

Međutim, najveće provedeno istraživanje pulsara i njihovih planeta pokazalo je da te mrtve zvijezde rijetko imaju pratioce slične Zemlji. To ovaj sustav čini posebnim.

A uvjeti u sustavu,  smještenom 2300 svjetlosnih godina od Zemlje, nisu nimalo ugodni. Pulsar se okreće svakih 6,22 milisekundi, ili oko 161 puta u sekundi, bacajući na svoje planete intenzivne snopove smrtonosnog zračenja koje se može detektirati sa Zemlje.

PSR B1257+12B, prvi egzoplanet ikad otkriven, kruži oko mrtve zvijezde koja ga obasija snažnim zračenjem. (Izvor: NASA Exoplanet Catalog)

Istraživanje 800 pulsara u proteklih 50 godina koje su proveli istraživači britanskog Jodrell Bank Observatorija otkrilo je da samo 0,5% pulsara ima planete slične Zemlji.

Ovo otkriće produbljuje misterij o tome kako planeti mogu preživjeti oko pulsara koji, kao i sve neutronske zvijezde, nastaju kada masivne zvijezde dođu do kraja nuklearne fuzije i prestane vanjski pritisak koji ih podržava protiv gravitacijskog kolapsa.

Posljedični kolaps stvara masivnu eksploziju supernove, često dovoljno snažnu da zasjeni svaku zvijezdu u galaksiji koja ih ugošćuje. Neutronske zvijezde sastoje se od najgušće poznate materije u svemiru: samo šaćica ove materije težila bi 3,6 milijardi kilograma.

Pulsari su posebna vrsta neutronskih zvijezda koje izbacuju svijetle radio valove zbog svoje brze rotacije i snažnih magnetskih polja.

Tim astronoma sa Sveučilišta u Manchesterue izveo je najveću pretragu planeta oko pulsara do sada, fokusirajući se na planete čija je masa do 100 puta veća od Zemljine.

Napravili su deset potencijalnih detekcija takvih svjetova, a sustav koji će najvjerojatnije ugostiti egzoplanete ove prirode je PSR J2007+3120. Tim vjeruje da bi ovaj pulsar, koji se nalazi 17.000 svjetlosnih godina od Zemlje, mogao ugostiti dva planeta s masama nekoliko puta većim od Zemlje i s orbitalnim periodima između 1,9 odnosno oko 3,6 godina.

Astronomi nisu pronašli dovoljno informacija da bi rekli da planeti oko pulsara dijele slične mase i orbitalne periode, ali čini se da imaju nešto zajedničko: čini se da egzoplanete oko pulsara koji su istraživani imaju visoko eliptične orbite, za razliku od gotovo kružnih orbita planeta Sunčevog sustava.

To bi moglo značiti da se, bez obzira na činjenicu da se planeti oko pulsara formiraju, ti procesi razlikuju od mehanizma koji je doveo do formiranja planeta u Sunčevom sustavu.

“Pulsari su nevjerojatno zanimljivi i egzotični objekti. Prije točno 30 godina, prvi ekstrasolarni planeti otkriveni su oko pulsara, ali tek trebamo razumjeti kako se ti planeti mogu formirati i preživjeti u tako ekstremnim uvjetima”, rekao je Nițu u izjavi. “Saznati koliko su česti i kako izgledaju ključni je korak prema tome.”

Robert Lea (14. srpnja 2022.), “Earth-like planets in dead star ‘cosmic graveyards’ get stranger,” Space.com