Astronomija

James Webb teleskop uspješno započeo postavljanje

autor

Svemirski teleskop James Webb uspješno je proširio svoj toranj, čime je korak bliže završetku procesa postavljanja i bliže početku istraživanja Svemira.

James Webb – ‘velik korak za čovječanstvo’

U srijedu (29. prosinca), veliki novi svemirski opservatorij uspješno je proširio svoj sklop tornja (eng. Deployable Tower Assembly [DTA]), 1.2 metara duge osovine koja povezuje dvije polovice teleskopa, rekli su dužnosnici NASA-e u priopćenju.

DTA svemirskog teleskopa James Webb stvara neophodan prostor između dijela teleskopa u kojem se nalaze njegova ogromna ogledala i znanstveni instrumenti i sabirnice svemirske letjelice u kojoj se nalaze njegova elektronika i pogonski sustavi.

„Ovo stvara dovoljnu udaljenost da se osjetljiva zrcala i instrumenti ohlade na potrebne temperature za detekciju infracrvenog svjetla. Ovaj razmak će također osigurati prostor za membrane za zaštitu od sunca da se potpuno razviju,“ navodi NASA u priopćenju.

Uspješno lansiranje, a sada daljnje pripreme

NASA-ini inženjeri počeli su slati naredbe teleskopu kako bi započeli produljenje DTA u srijedu oko 9:45 EST. Cijeli proces trajao je šest sati i 39 minuta, a završio je u 16:24. EST, navodi NASA u priopćenju.

Svemirski teleskop James Webb lansiran je 25. prosinca i trenutno je na 29-dnevnom putu do svog odredišta: gravitacijsko stabilne točke udaljene 1.5 milijuna kilometara od Zemlje, poznate kao Lagrangeova točka 2 ili L2. U utorak (28. prosinca) počela je postavljati svoju ogromnu zaštitu od Sunca, proces za koji se očekuje da će trajati oko pet dana.

Petoslojni štitnik od Sunca pomoći će da Webbovi instrumenti i optika ostanu hladni, što je neophodno za teleskop koji je optimiziran za promatranje Svemira u infracrvenom svjetlu.

S obzirom da je DTA sada u potpunosti proširen, Webbovi sljedeći koraci bit će oslobađanje poklopca suncobrana i stražnjeg zakretnog preklopa, što će „pomoći nadoknaditi dio sunčevog tlaka koji pogađa veliki sunčani štit“, navodi NASA u opisu procesa postavljanja . Očekuje se da će James Webb dovršiti oba koraka u četvrtak (30. prosinca), nakon čega će moći početi otvarati svoj sunčani štit u petak (31. prosinca).

Top 10 stvari koje biste trebali znati o James Webb svemirskom teleskopu

Hanneke Weitering (30. prosinca 2021.), „James Webb Space Telescope extends its tower assembly to make way for sunshield deployment,“ space.com (pristup 30. prosinca 2021.)