• Svemir
  • James Webb otkriva mjesto rođenja zvijezda u zadivljujućim detaljima — pogledajte video

James Webb otkriva mjesto rođenja zvijezda u zadivljujućim detaljima

Svemirski teleskop James Webb snimio je dvije nove fotografije regije formiranja zvijezda NGC 604, koja se nalazi u Galaksiji Trokut, udaljenoj 2,7 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Na ovim fotografijama, šuplji mjehurići i izduženi filamenti plina iscrtavaju mnogo detaljniji i bogatiji prikaz rođenja zvijezda nego što je dosad bilo viđeno. Skriveno unutar prašnjavih omotača plina NGC 604 su više od 200 izuzetno vrućih i masivnih zvijezda, sve u ranim fazama svog postojanja. Riječ je o zvijezdama tipa B i O, pri čemu one tipa O mogu biti više od sto puta masivnije od našeg Sunca. Izrazito je rijetko pronaći takvu koncentraciju u našem bližem svemiru. Zapravo, slična regija ne postoji unutar naše Galaksije, Mliječnog puta.

Masiven zvijezde

Ova koncentracija masivnih zvijezda, zajedno s njihovom relativno bliskom udaljenošću, omogućava astronomima da istražuju ove objekte u fascinantnom trenutku ranog dijela njihovih života. Na fotografiji Svemirskog teleskopa James Webb u blizini infracrvenog spektra (NIRCam), dominiraju pramenovi i skupovi emisije upečatljive svijetlocrvene boje, koji se protežu iz područja nalik pročišćenim prostorima ili velikim mjehurićima unutar maglice. Zvjezdani vjetrovi najsjajnijih i najtoplijih mladih zvijezda oblikovali su ove šupljine, dok ultraljubičasto zračenje ionizira okolni plin, pretvarajući ga u bijelo-plavu, gotovo eterealnu svjetlost.

Ova slika regije formiranja zvijezda NGC 604, snimljena Near-Infrared kamerom (NIRCam) Svemirskog teleskopa James Webb NASA-e, prikazuje kako zvjezdani vjetrovi od sjajnih, vrućih, mladih zvijezda isklesavaju šupljine u okolnom plinu i prašini. NASA, ESA, CSA, STScI.
Ova slika regije formiranja zvijezda NGC 604, snimljena Near-Infrared kamerom (NIRCam) Svemirskog teleskopa James Webb, prikazuje kako zvjezdani vjetrovi od sjajnih, vrućih, mladih zvijezda isklesavaju šupljine u okolnom plinu i prašini. NASA, ESA, CSA, STScI.

Nevjerojatni podaci Webb-a

Svijetlonarančaste pruge na infracrvenoj slici Webb teleskopa označavaju prisutnost ugljikovih molekula poznatih kao policiklički aromatski ugljikovodici (PAH-ovi). Ovi materijali imaju ključnu ulogu u međuzvjezdanom mediju te u formiranju zvijezda i planeta, iako njihovo točno podrijetlo ostaje misterij. Kako se udaljavate od prvobitnih pročišćenih područja prašine, dublje crvene nijanse označavaju prisutnost molekularnog vodika, hladnijeg plina koji predstavlja idealne uvjete za nastanak zvijezda.

Ova slika regije formiranja zvijezda NGC 604, snimljena Srednje-infracrvenim instrumentom (MIRI) Svemirskog teleskopa James Webb NASA-e, otkriva kako veliki oblaci hladnijeg plina i prašine sjaje u srednjim infracrvenim valnim duljinama. Ova regija je dom za više od 200 najtoplijih i najmasivnijih vrsta zvijezda, koje se sve nalaze u ranoj fazi svojeg životnog ciklusa. NASA, ESA, CSA, STScI
Ova slika regije formiranja zvijezda NGC 604, snimljena Srednje-infracrvenim instrumentom (MIRI) Svemirskog teleskopa James Webb, otkriva kako veliki oblaci hladnijeg plina i prašine sjaje u srednjim infracrvenim valnim duljinama. Ova regija je dom za više od 200 najtoplijih i najmasivnijih vrsta zvijezda, koje se sve nalaze u ranoj fazi svojeg životnog ciklusa. NASA, ESA, CSA, STScI

Izvanredna rezolucija koju nudi Webb također pruža uvide u karakteristike koje su ranije izgledale nepovezane s glavnom maglicom. Na primjer, na Webbovoj fotografiji vidljive su dvije svijetle, mlade zvijezde koje probijaju rupe u prašini iznad središnje maglice, povezane difuznim crvenim plinom. Na fotografijama vidljivog svjetla koje je snimio Hubble, ovi objekti prikazivali su se kao odvojene mrlje.

Totalno nova perspektiva

Pogled Webba u srednjim infracrvenim valnim duljinama nudi novu perspektivu na raznoliku i dinamičku aktivnost ove regije. U prikazu Svemirskog teleskopa James Webb kroz srednje infracrveni instrument (MIRI), primjećuje se znatno manji broj zvijezda u odnosu na prethodne snimke. Razlog leži u činjenici da vruće zvijezde na ovim valnim duljinama emitiraju manje svjetlosti, dok istovremeno veći oblaci hladnijeg plina i prašine postaju vidljiviji. Među zvijezdama koje su uočljive na ovoj slici, a koje pripadaju galaksiji u kojoj se NGC 604 nalazi, ističu se crveni superdivovi – zvijezde koje su hladnije, ali iznimno velike, s promjerom koji je stotine puta veći od Sunčeva.

Nadalje, neke od pozadinskih galaksija koje su bile jasno vidljive na snimkama NIRCam instrumenta, u MIRI prikazu postaju manje uočljive. Plavi pramenovi materijala na MIRI slici signaliziraju prisutnost policikličkih aromatskih ugljikovodika (PAH-ova), što dodatno obogaćuje kompleksnost promatrane scene. Procjenjuje se da je NGC 604 star oko 3,5 milijuna godina. Oblak sjajnih plinova prostire se na oko 1,300 svjetlosnih godina.