Iznenađujuća otkrića NASA-inog rovera

Nalazi znanstvenika  ističu raznolikost uzoraka koje će geolozi i budući znanstvenici povezani s agencijskim programom Mars Sample Return morati proučiti.

Znanstvenici s NASA-ine misije rovera Perseverance Mars otkrili su da je podloga kojom se njihov istraživač na šest kotača vozio od slijetanja u veljači vjerojatno nastala od užarene magme. Otkriće ima implikacije za razumijevanje i precizno datiranje kritičnih događaja u povijesti kratera Jezero – kao i ostatka planeta.

Tim je također zaključio da su stijene u krateru više puta komunicirale s vodom tijekom eona i da neke sadrže organske molekule.

Ova i druga otkrića predstavljena su tijekom brifinga za novinare na znanstvenom skupu American Geophysical Union u New Orleansu.

Misija Perseverance

Čak i prije nego što je Perseverance sletio na Mars, znanstveni tim misije pitao se o podrijetlu stijena na tom području. Jesu li bili sedimentni – stlačeno nakupljanje mineralnih čestica koje je na to mjesto vjerojatno donio drevni riječni sustav? Ili su magmatski, vjerojatno nastali u tokovima lave koji se dižu na površinu iz sada davno ugašenog vulkana na Marsu?

Novo otkriće napravljeno je upravo uz pomoć instrumenta PIXL (Planetary Instrument for X-Ray Lithochemistry) koji koristi rendgensku fluorescenciju za mapiranje elementarnog sastava stijena. 12. studenog, PIXL je analizirao stijenu South Séítah koju je znanstveni tim odabrao za uzeti uzorak jezgre pomoću bušilice rovera. Podaci PIXL-a pokazali su da se stijena, nazvana “Brac”, sastoji od neobičnog obilja velikih kristala olivina zahvaćenih kristalima piroksena.

Tim misije Perseverance otkrio je da su stijene u krateru u davna vremena bile u kontaktu s tekućom vodom. To sugerira da je krater Jezero nekoć bilo jezero. Analiza je također pokazala da neke od marsovskih stijena sadrže organske molekule.

To su tvari koje su pronađene prilikom analize kamenja i prašine koje je rover pronašao u krateru. Inače, jedan od pronađenih kamenja, kako su utvrdili znanstvenici, nastao je u davna vremena od užarene magme koja je prskala na površinu.

Kampanja Mars Sample Return s više misija započela je Perseveranceom, koji prikuplja uzorke marsovskih stijena u potrazi za drevnim mikroskopskim životom. Od 43 epruvete za uzorke Perseverancea, šest je zapečaćeno do danas – četiri sa kamenim jezgrama, jedna s Marsovom atmosferom, a jedna koja je sadržavala materijal “svjedoka” za promatranje bilo kakve kontaminacije koju je rover mogao donijeti sa Zemlje. Mars Sample Return nastoji vratiti odabrane epruvete na Zemlju, gdje će ih generacije znanstvenika moći proučavati pomoću moćne laboratorijske opreme koja je prevelika za slanje na Mars.

Organske molekule na Marsu

Organske molekule u krateru Jezero identificirane su pomoću instrumenta SHERLOC. Dizajniran je za skeniranje okoliša metodom Ramanovog raspršenja. Metoda luminescencije koristi se izravno za traženje organskih i kemijskih tvari. Potonji je pomogao utvrditi da se molekule koje sadrže ugljik nalaze ne samo unutar kamenih stijena analiziranih instrumentom SHERLOC, već i u prašini.

Potvrda organske tvari nije potvrda da je u krateru Jezero nekada postojao život, napominju istraživači. Činjenica je da to mogu stvoriti i nebiološki mehanizmi koji stvaraju organsku tvar. Istodobno, otkrivene molekule, prema znanstvenicima, bile su sasvim sposobne poslužiti kao “građevinski blokovi života”.

Otkriće organskih molekula unutar drevnih stijena, bez obzira na njihovo podrijetlo, u svakom je slučaju revolucionarno otkriće. Sama činjenica sugerira da bi se potencijalni znakovi života mogli sačuvati ne samo u kraterima Gale i Jezero nego i na drugim dijelovima Marsa.

‘Radargram’

Zajedno sa svojim mogućnostima uzorkovanja kamene jezgre, Perseverance je donio prvi radar koji prodire u zemlju na površinu Marsa. RIMFAX (Radar Imager za Mars’ Subsurface Experiment) stvara “radargram” podzemnih značajki do oko 33 stope (10 metara) dubine. Podaci za ovaj prvi objavljeni radargram prikupljeni su dok je rover vozio preko grebena od geološke jedinice “Crater Floor Fractured Rough” do geološke jedinice Séítah.

Greben ima višestruke stijene s vidljivim nagibom prema dolje. Uz RIMFAX podatke, znanstvenici Perseverance sada znaju da se ovi nagnuti slojevi stijena nastavljaju pod istim kutom znatno ispod površine. Radargram također prikazuje projekt slojeva stijena Séítah ispod onih na Crater Floor Fractured Rough. Rezultati dodatno potvrđuju uvjerenje znanstvenog tima da je stvaranje Séítaha prethodilo Crater Floor Fractured Rough. Sposobnost promatranja geoloških značajki čak i ispod površine dodaje novu dimenziju timovim sposobnostima geološkog mapiranja na Marsu.

• Crane, L. (2021, December 16). Perseverance mars rover uncovers the watery history of Jezero crater. New Scientist.
• Mangold, N. (n.d.). Perseverance rover reveals an ancient delta-lake system and flood deposits at Jezero crater, Mars. Science.
• NASA. (n.d.). NASA’s Perseverance Mars rover makes surprising discoveries.
• Wall, M. (2021, December 16). NASA’s perseverance rover finds organic chemicals on Mars. Space.com.